Nieuws


Spektakel, chaos en strijd op circuit de Lansard - Raceverslag Kart4fun Ronde 1 2020

Kart4Fun-43

Op zaterdag 12 september 2020 werd de eerste wedstrijd van het Kart4fun kampioenschap gereden op het circuit de Landsard, nabij Eindhoven Airport. De omstandigheden waren perfect, zonnetje, droog, 22 graden en een licht briesje. De opkomst voor de Rotax Max Senioren was met 27 rijders in totaal, behoorlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het beloofd dus een sterke strijd te worden. Zou ik mijn winning streak in deze serie voort kunnen zetten ?

Ongeveer een maand geleden was ik met het Nederlands Kampioenschap in de
DD2 klasse ook al actief op deze kartbaan.

Kwalificatie: Dramatisch resultaat.
De kwalificatie verliep helaas dramatisch. Bij het uitkomen van de pits
merkte ik al dat mijn motor inhield. Ik dacht eerst dat de choke nog open stond,
dit bleek niet zo te zijn. Naarmate de motor warmer werd, hield de motor
steeds meer in. Na nog 2 getimede ronden te hebben gereden kwam ik
vroegtijdig binnen. Resultaat: een 25e tijd. Het probleem bleek elektronisch van aard
te zijn. Voor de eerste wedstrijd hebben we zowel de kabelboom als accu gewisseld.
Laten we hopen dat we de rest van de dag geen technische malheur meer hebben.

Race 1: Inhaalrace volgens het boekje.
Plan voor race 1 was duidelijk, zo veel mogelijk mensen inhalen. Gelukkig startte ik aan de binnenkant, wat het inhalen voor de eerste ronde bevorderd. Na de eerste ronde had ik al 4 man ingehaald en dit tempo zette ik gestaag door. Ik zette al vroeg in de wedstrijd de snelste raceronde, ondanks dat ik bijna iedere ronde mensen inhaalde. In de laatste 3 ronden reed ik naar de kopgroep toe en kon ik nog net de nummer 6 inhalen. Ik finishte de eerste race als 5e, een opmars van 20 plaatsen.

Race 2: Een grote chaos
Race 2 startte ik als vijfde, weer aan de binnenkant, dus in theorie zou ik in de eerste ronde meteen als vierde door kunnen komen. Na de start lag ik direct 4e en bij het ingaan van de derde bocht, stootte ik meteen door naar plek 3. Dit was echter van korte duur, want achterin het veld gebeurde er een ongeluk, waardoor de rode vlag werd gezwaaid. De race werd voor zeker 15 minuten stilgelegd. Gelukkig was er niks ernstigs aan de hand, de betrokken rijders kwamen er zonder kleerscheuren vanaf.
Uiteindelijk begon ik de herstart weer vanaf plek 5. Ook deze keer lukte het om in de eerste ronde meteen door te stoten naar plek 3. Bij het ingaan van de tweede ronde had ik al een goede slipstream op de coureur voor me, Henk van de Riet, een oudgediende die in 1988 al eens Nederlands Kampioen karten werd. Ik poogde aan het eind van het lange rechte stuk een ultra late uitremactie. Ik haalde 2 karts tegelijk in en reed kortstondig op P1, maar ik remde zo laat en diep dat de motor uitviel. Tegen de tijd dat ik de motor opnieuw had opgestart, was ik teruggevallen naar de 7e plaats. Ik kon dus weer opnieuw beginnen met mijn opmars.

De volgende ronde pakte ik een voor een mijn voorgangers weer terug, totdat onze routinier Henk van de Riet in de wielen reed van kart nummer 5, Mike Egelie. Egelie kwam in het zand, en stak dwars over, recht op mijn kart af. Ik moest met vier wielen door het zand om hem ternauwernood te ontwijken. Phoe, ook weer overleefd !
Na deze escapade reed ik gestaag naar de kopgroep toe, totdat ik op de derde plaats lag en zicht had op de twee leiders van het veld.  Deze maal was het de kartnummer 9 van Timo Fruytier die voor me lag. Helaas raakte we elkaar in de derde bocht van het circuit, waardoor ik even momentum verloor en de oudgediende Henk van de Riet mij voorbij kon steken.
Dit was van korte duur, want een ronde later pakte ik Henk weer terug. Ik reed weer naar de kopgroep toe, maar net op dat moment, RODE VLAG ! Er was weer een erg ongeluk gebeurd en de race werd voor de tweede maal stilgelegd. De rijders die bij het ongeluk betrokken waren, kwamen er weer zonder kleerscheuren vanaf, zij het een gedeukt ego.

Omdat we meer dan 75 % van de raceafstand hebben verreden en het krappe tijdschema verder uitliep, werd door de wedstrijdleiding besloten om de race voortijdig te stoppen. De uitslag voor een race die met de rode vlag ten einde is gebracht, wordt altijd een volledige ronde teruggedraaid.
Dit betekende dus dat ik als 4e werd geklasseerd en de laatste race van de dag ook op deze positie mocht aanvangen.

Race 3: Na stevige toespraak, een mooie race laten zien.

Voor de start van de derde race werden alle Senior rijders bij elkaar geroepen door niemand minder dan Willem Jan de Loos, het manusje van alles / spreekbuis / Bernie Ecclestone van de Kart 4 fun.
Kort samengevat vond Willem Jan dat de tweede manche helemaal nergens op leek, we als een stel idioten reden en als we dat nog een keer zouden doen, hij vannacht niet meer kon slapen. Omdat we erg om de nachtrust van Willem Jan de Loos bekommerd zijn hebben we stilzwijgend besloten om ons deftig te gedragen.

De laatste race startte ik aan de buitenkant, en zoals altijd bij kartbaan de Landsard, moet je de eerste bocht bijna altijd opofferen voor diegene die aan de binnenkant start. In de eerste ronde viel ik terug achter vaste Kart4fun deelnemer, Rick van de Straat. Hij kon kort van zijn inhaalactie genieten, want een ronde later waren de posities weer omgedraaid. Gelukkig kwam deze keer iedereen heelhuids de eerste ronde door en werd er serieus goed geraced door alle deelnemers. Mijn opmars ging verder. In de volgende twee ronden haalde ik Timo Fruytier en Henk van de Riet in en vond ik mezelf terug op de tweede plaats.
De Belg Dries Smeulders, debutant bij Kart4fun, was de hele dag nog ongeslagen, en met twee manche overwinningen op zak was het bijna zeker dat hij het algemeen dagklassement op zijn naam zou schrijven. Maar ik nam geen genoegen met P2, ik moest en zou Dries passeren. Hij maakte het niet makkelijk voor me, zijn bocht opkomen rechte stuk was dermate goed dat ik steeds net tekort kwam om een inhaalactie door te drukken.
Dan is het een kwestie van kort erachter blijven en proberen de nummer 1 in een foutje te dwingen. Vier ronden voor het eind was het zover, zijn exit opkomen het lange rechte stuk was nu iets minder en vol overtuiging dook ik in het gat. Inhaalactie gelukt, nu nog vier ronden volhouden.

Ondanks hinder van een paar achterblijvers, waardoor het gat naar Dries angstvallig klein bleef, hield ik de koppositie vast en finishte ik de race als eerste.
De eerste raceoverwinning van dit jaar is op zak en het hele veld heeft zich de laatste manche keurig gedragen. Willem Jan de Loos blij, ik blij, iedereen blij. We kunnen allemaal weer lekker slapen na deze intensieve dag.

In het eindklassement ben ik als tweede algemeen geëindigd, wat na de dramatische kwalificatie toch een goed resultaat is.

Nieuwe Klasse, nieuwe tegenstanders, nieuwe regels - Raceverslag NK Chrono 1 & 2

17163712-ED08CC0EB5BD882B3085

Na maanden van uitstel door het coronavirus was het eindelijk zover in het weekend van 15 & 16 Augustus 2020. De eerste wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap karting waarin ik deel zal nemen in de Rotax Max DD2 klasse. De wedstrijden zullen plaatsvinden op het kartcircuit de Landsard, tegenover Eindhoven Airport. Voor mij een circuit waar ik graag kom en succesvol ben, vorig jaar wist ik daar alle manches te winnen voor het Kart4Fun kampioenschap en 10 jaar geleden won ik daar mijn laatste race voor het Nederlands Kampioenschap in de Senioren klasse 

Nieuw Hoofdstuk, nieuwe klasse  
In 2020 kom ik uit in de Rotax Max DD2 klasse, maar wat is het
verschil tussen de
Rotax Max DD2 en Rotax Max Senioren?  
Kort samengevat: een Senior is een automaat kart,
een DD2 heeft 2 versnellingen.
 
Het minimumgewicht van kart plus coureur is bij de
DD2 zwaarder, namelijk 175 kg.
 
Daarnaast heeft de DD2 een directe aandrijving, waarbij
de achteras dwars door de motor loopt.
 
Bij een senior is dit door middel van een ketting.  
Wat ook aangepast is, is het raceweekend. Normaal gesproken
hebben we alleen op zondag een wedstrijddag, maar door het
coronavirus heeft de organisatie hier twee wedstrijddagen
van gemaakt. Zaterdag 1 qualificatie en 2 races,
zondag 1 qualificatie en 2 races. 
  

Hoopvolle vrije trainingen 
Met de vrije trainingen op donderdag en vrijdag konden we onszelf voor het eerst meten met de concurrentie in de DD2 klasse. De snelheid zat er goed in en qua tempo was ik zeker een van de frontrunners. We hadden er goed vertrouwen in dat we serieus kans zouden maken op de overwinning voor zaterdag en zondag.  

Een concurrent van wereldformaat
Zaterdag hadden we nog één vrije training voorafgaand aan de kwalificatie. Helemaal uit het niets stond daar een concurrent die we het hele jaar met de trainingen nog niet hadden gezien. Nummer 15 op een
Sodi kart met een felgele helm. Zijn naam: Bas Lammers.  
Ingewijden in de kartwereld weten dat Bas Lammers een rijder van het hoogste niveau is. Doorgaans actief op mondiaal niveau met 6 versnelling schakelkarts, Bas Lammers heeft talloze internationale wedstrijden op zijn naam geschreven en is meervoudig Europees en Wereldkampioen.  
Het wordt een serieuze uitdaging om hem voor te blijven.   

De eerste kwalificatie van het jaar klokte ik een 2e tijd, achter Bas Lammers. Het was dus een eerste rij, voor beide Bas-sen!  Mijn doel voor de eerste race was om aan te pikken bij Lammers en proberen samen weg te rijden.  

Race 1: Nieuwe Regels 
De start van de 1e race op zaterdag verliep niet vlekkeloos. Ik liet een te groot gat vallen en de snelle dame Imke Arts, ging van een 4e naar een 2e plek. Ik kon achter haar als 3e aansluiten.  
Ik had zeker 7 ronden nodig om voorbij de Birel kart van Imke Arts te komen. Uiteindelijk passeerde ik haar en begon een gaatje te slaan.  Ongeveer op driekwart van de wedstrijd werd de materiaalvlag flauwtjes getoond op het rechte stuk. De volgende doorkomst werd deze vlag weer getoond, ditmaal iets duidelijker. Ik voelde meteen aan mijn kart of er iets aan was. Mijn startnummer werd ook niet getoond bij de vlag, wat gebruikelijk is, anders kan een rijder niet zien of de materiaalvlag voor hem geldt. De volgende doorkomst werd de vlag nogmaals getoond, weer niet met startnummer. Nu was ik serieus in de war, want waarom tonen ze geen startnummer ? Een ronde later kwam het slechte nieuws, de zwarte vlag werd getoond en deze was nu duidelijk voor mij. Ik reed de pits in en de telleurstelling was enorm. Ik was gediskwalificeerd voor de allereerste wedstrijd van het jaar. Pas toen zag ik pas dat er een bout was afgebroken van mijn achterbumper, de reden waarom de materiaalvlag getoond werd. Ik was boos en gefrustreerd, want ik was ervan overtuigd dat er geen startnummer werd getoond.  

Uiteindelijk ben ik in protest gegaan tegen deze beslissing van de wedstrijdleiding, maar helaas, de diskwalificatie was onvermijdelijk. Wat ik niet wist is dat mijn startnummer op een elektronisch bord werd getoond bij startfinish, maar dit bord stond zodanig ver van de baan af, en ook nog eens achter een bandenstapel, dat dit tijdens het rijden met deze snelheid echt niet zichtbaar was.  
Dus alles samengevat, mijn eerste race is een diskwalificatie, wat betekent 0 punten in plaats van de 52 waar ik op afkoerste voor een tweede plaats en achteraan starten in race 2.


Race 2: Inhaalrace

Race 2 begon ik als 16e en laatste op de grid. Mijn strategie was om de eerste ronde een beetje af te tasten en daarna vol in de aanval te gaan. Dit pakte goed uit, de eerste ronde bleef ik uit de problemen en daarna kon ik gestaag iedereen inhalen. Echter, mijn opmars werd gestaakt door de Sodi kart van Frits Wernsen met nummer 27. Hij remde erg laat en ik kwam steeds net tekort om hem voorbij te gaan. Ik deed na drie ronden een ietwat wanhopige poging bij het meest bochtige gedeelte van het circuit om hem te passeren, maar ook dat lukte niet. Geduld Bas! Na een rondje of 6 kwam ik hem eindelijk voorbij en kon ik weer verder met mijn opmars.  

Aan het eind van de wedstrijd was ik na leider Bas Lammers, die een riante voorsprong op de rest had, duidelijk de snelste van het veld. Ik zat in een flow en in mum van tijd reed ik het gat dicht naar de kopgroep die in gevecht was om de tweede plaats. Ik reed vijfde en opeens kwam daar het bord; Laatste Ronde. Nu al!? Ik wil er nog drie inhalen!  

Er is maar 1 plek waar je echt goed in kan halen op dit circuit en dat was meteen de volgende remzone. Ik wist dus dat dit alles of niets werd. De kopgroep verdedigde voor mij en ik remde op mijn allerlaatst aan de binnenkant van de baan, die vol met zand lag. Hoppa, twee man ingehaald, maar ik schoot helaas net te ver door en werd door Imke Arts terug ingehaald. Ik kwam uiteindelijk als vierde over de streep. Van 16 naar 4, op een baan waar je moeilijk kan inhalen. Toch was ik niet helemaal tevreden, want voor mijn gevoel had een 2e plaats erin gezeten. Maar goed, de kop is eraf, op naar zondag.  

Nieuwe Ronde, nieuwe kansen
De kwalificatie op zondag had dezelfde uitslag als op zaterdag, met beide
Bas-sen op de voorste rij, een 2e startplek voor mij. Het onderlinge verschil was 0,168 seconden, het gaat naar de derde man was bijna een halve seconde!  

Race 1: Steady naar plek 2
De start van de tweede race was goed, ik volgde Bas
Lammers  en behield mijn tweede plek. Na ronde 1 wist ik eigenlijk dat de race min of meer beslist was en ik moest maximaliseren op plek twee. Lammers had al een klein gaatje en had een moordend tempo, wat ik niet kon volgen. Niet iets om je voor te schamen, gezien zijn palmares. Uiteindelijk was het gat op de finish rond de 6 seconden.

Race 2: Moeizaam begin, maar gemaximaliseerd
Voor het begin van race twee hadden we de bandenspanning aangepast in de hoop om toch aan te kunnen pikken bij Bas Lammers.
 
De start ging erg goed, ik zat in zijn kielzog, maar hij hield het gat goed dicht, dus een aanval was helaas niet mogelijk. Maar ik kon hem meteen niet volgen, ik gleed alle kanten op en had geen tractie. Ik kwam onder druk van de derde man, Alexander Dzanibekeyan uitkomend voor Montfoort Motorsport met startnummer 63. Hij passeerde mij bij het ingaan van de tweede ronde en ik moest serieus aan de bak. Gelukkig kon ik hem de volgende ronde terugpakken aan het eind van het lange rechte stuk en kon de rest van de race redelijk onbedreigd naar P2 rijden.

De verandering in bandenspanning niet gewerkt, maar heb ik qua resultaat het maximale eruit gehaald wat erin zit. Uiteindelijk mag ik tevreden zijn met het resultaat wat ik behaald heb. Zondag heb ik gemaximaliseerd, zaterdag was een onfortuinlijke omstandigheid en een leuke inhaalrace.  

Door de diskwalificatie van de eerste race wordt het behalen van het kampioenschap een stuk moeilijker. 
De volgende wedstrijd staat gepland op het kartcircuit van
Kerpen in Duitsland op 26 en 27 september.

Content-website-over-ons-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1.jpg
Coronavirus legt kartwereld lam

Vanwege het coronavirus is de start van het kartseizoen verder opgeschoven. De eerste 2 wedstrijden van het officiele Nederlands Kampioenschap, georganiseerd door Chrono Karting, zijn afgelast. Het is tot nu toe nog onduidelijk of deze wedstrijden worden ingehaald en wanneer het seizoen officieel van start gaat.

Nieuwe klasse en kart voor 2020

In het seizoen 2020 komt Bas van Vlimmeren uit in de DD2 klasse met een OTK kart. De DD2 is de topklasse van de Rotax Max categorieën, hierin wordt gereden met een Rotax Max 125cc 2 takt met 36 PK en twee versnellingen, welke d.m.v. schakelflippers aan het stuur worden bediend. De overstap van het Zwitserse Swiss Hutless naar een OTK kart betekend dat Bas voor het eerst in 13 jaar tijd op een ander merk kart gaat rijden.

Hoe begin ik met karting ?

Karten is geen alledaagse sport en in Nederland zijn maar een paar kartbanen om deze sport te beoefenen. Lees hier hoe je kan beginnen met karting :