Hoe begin ik met karten ?

Maar hoe ben ik met karten begonnen ?

Ik ben zelf op 7 jarige leeftijd begonnen met karten. Wat bij mij anders is, is dat het autosportvirus er met de paplepel is ingegoten. Ik ben als het ware door mijn vader enthousiast gemaakt voor de sport, maar ik ben op geen enkele manier door hem gepusht om er mee te beginnen. Ik denk dat dit een goede basis vormt voor iedereen die met karten wil beginnen. Het moet puur uit jezelf komen.

Karten voor een leek

Voor mensen die totaal geen achtergrond hebben met motorische sporten raad ik aan om eerst naar een kartbaan in de buurt te gaan en een heat te rijden. Dit kan zowel een indoor als outdoor kartbaan zijn. Als je de smaak te pakken hebt kom al voor het eerste dilemma te staan. Ga ik indoor of outdoor karten?
Beiden worden beschouwd als karten, maar het zijn twee compleet verschillende werelden.

Bijna iedereen begint met het karten in een huurkart. Hier ervaar je hoe het karten een beetje werkt.

Als je kijkt welke route iedere succesvol autocoureur genomen heeft, dan zijn ze allemaal begonnen met outdoor karten. Maar als je wilt gaan outdoor karten, welke type motor en kart moet je dan beginnen. 

 

Indoorkarten

Outdoorkarten

Indoorkarten is het makkelijkste om in te stromen, omdat er meer indoorkartbanen zijn dan outdoorkartbanen. De laatste jaren hebben de competities van indoorkarten een vlugt genomen. Grote voordeel ervan is natuurlijk de lage kosten om te beginnen en het gemak dat je niet zelf hoeft te investeren. Nadeel ervan dat je dan erg afhankelijk bent van het materiaal van de indoorbanen zelf, want de ene kartbaan heeft goed onderhouden karts en de andere weer minder. Ook is er altijd veel verschil tussen de karts zelf, waardoor het soms een loterij is.

Het grootste nadeel is dat de leercurve in indoorkarts zeer beperkt is. Je leert wel de ideale lijn en het rijden met zeer weinig vermogen, maar dan houdt het ook op. De rijstijl in een indoorkart komt niet overeen met een outdoorkart. Je leert ook niet om een kart af te stellen, omdat dit simpelweg niet mogelijk is. Daarnaast blijft de baanconditie continue hetzelfde, waardoor je ook niet leert om hierop te anticiperen. Het racen kan zeer leuk en intens zijn, maar omdat de karts omringd zijn met een kunststof bescherming, is het makkelijker om iemand een zetje te geven, of om gebruik te maken van de baanafzettting. Dit maakt het racen in mijn beleving minder echt.

Outdoorkarten is waar de echte coureurs hun carriere zijn begonnen. Alle huidige Formule 1 coureurs zijn begonnen met outdoorkarten en sommigen gebruiken het nog steeds intensief als training.  De grootste drempel van outdoorkarten is natuurlijk dat het moeilijk is om mee te beginnen. Je moet eerst investeren in een eigen kart en ook de mogelijkheid hebben om deze te stallen. Je moet ook vervoer hebben naar de kartbaan toe en daarnaast zijn er jammer genoeg minder outdoorbanen dan indoorbanen.

Karten is vergeleken met andere sporten wat duurder, maar als je handig bent en goed investeert zijn de kosten prima in de hand te houden. De karts op de tweedehands markt zijn redelijk waardevast, dus als je besluit om een gebruikte kart te verkopen heb je weinig afschrijving.

Het grote voordeel vergeleken met indoorkarten is dat je op termijn veel verder kan komen en je veel meer leert van outdoorkarten. Je kan zelf de kart afstellen, je rijdt onder verschillende weersomstandigheden, met verschillende type banden en je hebt meer competities om mee te rijden, er is zoveel wat je van deze sport kan leren.
Tenslotte is dit dé springplank naar een carriere in de autosport.

Waarom Rotax Max de beste basis is.

Van alle type kartmotoren, is de Rotax Max veruit de meest gebruikte, wereldwijd. In Nederland is dit concept al meer dan 20 jaar actief en ondanks de concurrentie van andere alternatieve motoren (IAME) blijft Rotax Max zowel voor kinderen die pas beginnen (vanaf 7 jaar), als voor een recreant de beste basis.

Een Rotax Max is verkrijgbaar in vijf varianten, waarvan vier automaat en een schakelblok. De basis van de motor, het onderblok, blijft bij alle automaat varianten hetzelfde. Je kan dus heel lang met het onderblok doen en door iedere keer het blok te upgraden door middel van een andere cilinder, uitlaat, bobine en ecu kan je het blok sneller maken.

Een Rotax Max is standaard uitgevoerd met startknop. Hierdoor heb je geen externe starter nodig en hoef je de kart niet aan te duwen. Door de demper is de Rotax ook geluidsarmer dan andere kartmotoren, waardoor je op alle banen waar het toegestaan is om met 2 takt motoren te rijden, ook kan rijden.

Voordelen Rotax Max

  • Ruime beschikbaarheid op de markt.
  • Ruime beschikbaarheid van onderdelen.
  • Standaard uitgevoerd met startknop, geen externe starter nodig.
  • Veel verschillende kampioenschappen om in te stromen op ieder niveau.
  • Makkelijk om  te upgraden van Micro Max, Minimax, Junior Max en naar Senior Max.
  • Je mag op alle outdoor banen rijden waar 2 takt motoren zijn toegestaan.
  • Lage onderhoudskosten.