Nieuws

''Dit was het slechtste raceweekend uit mijn carriere''.

afgang

Zo de eerste race van het kartseizoen 2021 zit erop, maar wat een weekend was dit. 
Voor het eerst sinds 2012 neem ik deel aan de BNL karting series op het grootste kartcircuit van de Benelux, het kartcircuit van Genk.

 

De BNL karting begon ooit als een Nederlands/Belgisch georiënteerde serie, maar is de laatste jaren uitgegroeid tot een internationale raceserie waar deelnemers van heel Europa naartoe komen. Voor dit weekend neemt de Italiaanse wereldtopper Davide Fore (5 x wereldkampioen) ook deel aan de DD2 klasse. De BNL kalender bestaat uit drie evenementen met racedagen op zowel zaterdag als zondag. Het eerste evenement was dus afgelopen paasweekend op Genk, en we waren gebrand op een goed resultaat.

Dus hoe verliepen de trainingen ?

 

Door de reisrestricties die het coronavirus met zich meebracht hadden we niet de mogelijkheid om ruim van tevoren te testen op Genk, dus besloten we om zowel donderdag als vrijdag als testdag te gebruiken voor de twee wedstrijddagen.
Het bleek dat we tijdens de testen al wat achter liepen op de rest van de 20 deelnemers, waarvan het merendeel al jarenlang de BNL karting series rijdt. Bovendien was het pas donderdag, er kon nog van alles gebeuren tijdens de races. De dag sloten we echter af met een lekke band, iets wat bij mij nog nooit is voorgekomen in mijn carrière.

Vrijdag was een dramatische testdag. Door het goede weer en het bovengemiddeld aantal deelnemers in de kleinere klassen (72 seniorrijders !) lag er een behoorlijk pak rubber op de baan. We kregen de kart maar niet afgesteld en kwamen steevast 1 seconde te kort op de kop van het veld. Wat ook niet meehielp was, dat naast het vele sleutelen voor de set up, we de ene tegenslag na de andere tegenslag hadden. Bij een training was er een bout gebroken van mijn achterbumper, wat de wegligging negatief beïnvloed, bij de training daarna weigerde mijn kart te starten door een kabelboombreuk en kwamen erachter dat we voor het gehele weekend te weinig brandstof bij hadden.

Kortom, eind van de dag hadden we de snelheid nog steeds niet gevonden en de hoop op een mogelijke top 5 klassering was drastisch verminderd.

Was zaterdag dan een goede dag ?

 

Zaterdagochtend de warming up sessie: we kwamen veel snelheid te kort en ik klokte een laatste tijd. Dat is de plek waar je absoluut niet wilt staan. Maar we hadden hoop, want voor de kwalificatie hadden we nieuwe banden van de organisatie, in plaats van oude banden van de vrijdag.
De kwalificatie was ok, het gevoel was nog niet goed, maar een 14e tijd van de 21 deelnemers was niet slecht vergeleken met de voorgaande trainingen. Als we deze lijn door konden trekken, zou het weleens een top 10 klassering kunnen worden in de races.

 

Race 1 op zaterdag: Drama. Bij het oprijden naar de startlijn schakelde ik van de 1e naar de 2e versnelling en KNAL ! Een grote plof en rammel in de motor, er was een gat in mijn versnellingsbak geslagen, de race was al over voor de eerste bocht. Dit betekende een andere motor overbouwen voor race 2, waar we minder dan een uur de tijd voor hadden. Dit was dus haasten, maar gelukkig waren we net op tijd klaar om op te stellen in het parc fermé.
Race 2 was een nog groter drama, al bij het uitrijden van de pits in de formatieronde viel mijn aandrijving weg. De oorzaak ? Een gebroken aanrijfmof, een aluminium bus die de achteras verbindt aan de motor. Deze was in tweeën gesplit, waardoor de as niet meer aan de motor geklemd werd en de kart dus niet meer vooruit ging. Bij elkaar dus geen enkele raceronde afgelegd.

Meer geluk op zondag, of.. ?

 

Bij elkaar heb ik dus geen meter geraced in de wedstrijden, maar het mooie van de BNL is, dat je het zondag opnieuw kan proberen. Dus snel vergeten deze dag, op naar zondag.
Zondag warm up: de snelheid was er weer niet, maar ik werd gehinderd door continu stotteren van de motor. Wat bleek? Voor het overschakelen van de 1e naar 2e versnelling zit een ontstekingsonderbreker gemonteerd om tijdelijk de ontsteking te onderbreken voor dit schakelmoment. Deze was afgebroken en dus werd mijn ontsteking willekeurig onderbreekt tijdens het rijden. Weer sleutelen dus.

Kwalificatie: geloof het of niet, maar in mijn tweede vliegende ronde kreeg ik een lekke band! Voor de tweede keer in een weekend. Ongeloofelijk. Dit resulteerde in een vroegtijdig einde en een laatste tijd. Maar net als de vorige keer, hadden we de band opnieuw opgepompt, in een bak water gedaan en geen lekkage te zien. Vreemd.

 

Race 1 & 2 kan ik snel samenvatten. Bij beide races als laatste gestart, in de eerste ronde redelijk het middenveld in gereden, maar de snelheid zat er absoluut niet in. Het voelde als strijden zonder wapen, ik voelde me een tennisser zonder racket. We waren het hele weekend de weg kwijt. Allebei de races heb ik wel gefinished, maar roemloos als laatste. Dit is de eerste (en hopelijk allerlaatste) keer dat ik puur op gebrek aan snelheid laatste wordt in de race, met de langzaamste rondetijd van het veld.

Jeetje wat was dit…. teleurstellend ?

 

Mijn god, wat was dit weekend slecht en zwaar teleurstellend in bijna ieder opzicht. Het enige positieve wat we eruit kunnen halen, is dat het vanaf nu niet slechter kan ! Heel snel vergeten en op naar de volgende wedstrijd, die gepland staat voor 2 mei op het circuit van Mariembourg in België. Deze race wordt het eerste evenement van het Nederlands Kampioenschap karting.

Nieuw Jaar, nieuwe livery voor Bas van Vlimmeren

Bas van Vlimmeren ready voor kartseizoen 2021 en klaar om de helm en handschoenen weer op te pakken.
De Steenbergse kartcoureur Bas van Vlimmeren is helemaal klaar voor het nieuwe kartseizoen van 2021. Vorig jaar had Bas de overstap gemaakt van de Rotax Max Senioren klasse naar de Rotax Max DD2 klasse. Dit is dé schakelklasse van Rotax, waarbij de motor is uitgevoerd met versnellingen. 

Het programma voor 2021 is een stuk voller dan vorig jaar. Naast het officiële Nederlands Kampioenschap karting komt Bas uit in het Benelux Kampioenschap karting, de zogenaamde BNL Karting Series. Geheel onbekend is Bas niet in deze serie, in de jaren 2009 en 2010 kwam hij ook uit in dit kampioenschap.
Aanstaand paasweekend (vrijdag, zaterdag en zondag) start het openingsevenement in het Belgische Genk. Het raceweekend bestaat uit drie dagen. Vrijdag de vrije trainingen, zaterdag een kwalificatie en twee races, en zondag een kwalificatie en twee races.
De vier races tellen mee voor het BNL Kampioenschap, welke bestaat uit 3 evenementen waarvan er twee worden verreden in het Belgische Genk en één in het Belgische Mariembourg. Aan dit prestigieuze kampioenschap doen kartcoureurs mee uit diverse Europese landen waaronder Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Polen en Letland. In totaal staan er 21 coureurs ingeschreven voor dit evenement, waaronder de Italiaanse vijf-voudig wereldkampioen karting David Fore.

De winnaar van dit kampioenschap wint het ticket naar het wereldkampioenschap karting, wat in december verreden wordt op het Sakhir kartcircuit in Bahrein, pal naast het Formule 1 Circuit. Dit is voor Bas uiteraard het doel, maar hij beseft dat met deze concurrentie het competitie niveau zeer hoog ligt. “De verschillen in dit veld zijn superklein, ik verwacht dat het hele veld zeker binnen een seconde van elkaar ligt. Maar dit is de reden dat ik de sport nog steeds zo leuk vind, in bijna geen andere vorm van motorsport heb je zo veel competitie.”, aldus Bas.

Alle races worden aangeboden via een livestream, wat kan worden bekeken via het facebook kanaal van Bas, of rechtstreeks via Youtube van het kanaal Camp Company GmbH.

2020: Leerjaar met een paar ups en veel downs.


Het racejaar 2020 zit er op en wat was dit een jaar om snel te vergeten ! Vanaf december 2019 zijn we vol met de voorbereidingen bezig geweest voor dit jaar. Een nieuwe motor, nieuw chassis, nieuwe klasse, nieuwe tent, alles nieuw. De wintermaanden januari en februari uitvoerig getest om te wennen aan de DD2, bij iedere training boekten we veel progressie. Aan de voorbereiding kon het immers niet meer liggen dus in de week voor de wedstrijd stonden we helemaal stand by om voor het eerst sinds 2012 (!) weer een poging te wagen voor het officieel Nederlands Kampioenschap georganiseerd door Chrono Karting.

Maar toen kwam donderdagavond 12 maart 19:00 s’avond dé persconferentie van onze minister president Rutte. Nederland gaat in lockdown.
De kartsport ging in lockdown.

Dit was natuurlijk voor iedereen een enorme domper, voor alle mensen die massaal naar die eerste wedstrijd toe leefden. Maar goed, deze periode kwamen we wel te boven en halverwege de zomer was het dan ein-de-lijk zo ver. De eerste kartrace van 2020 kon verreden worden op circuit de Landsard, nabij Eindhoven Airport.

Het betrof zelfs een dubbel raceweekend met twee manches op zaterdag en zondag. De resultaten waren niet slecht, twee keer een 2e plaats en een keer een 4e, de grootste telleurstelling was dat we het jaar begonnen met een DQ met 0 punten. Zeer ongelukkig, maar met een DQ (diskwalificatie) achter je naam weet je eigenlijk al dat je het kampioenschap kan vergeten. Aan het eind van het jaar blijkt dan hoe pijnlijk zo’n DQ kan zijn.

Hoogtepunt van het jaar was toch zeker de inhaalrace waar ik van 16 naar 4 reed. Mooi voor het toen nog toegelaten publiek en voor de marshalls, waar ik zelfs een compliment van kreeg na afloop.

Tweede hoogtepunt was natuurlijk dat ik samen met wereldkampioen Bas Lammers kon strijden om de winst. Een van de allergrootste namen in de Nederlandse kartsport die zomaar aan de start verschijnt van een DD2 race. Helaas was Lammers voor mij te snel, maar om van iemand te verliezen die karting eet als ontbijt, lunch en avondeten en dat al bijna 20 jaar lang, is geen schande. Sommige mensen vinden het jammer dat een wereldtopper als Lammers mee rijdt met een nationale wedstrijd, omdat dit beneden zijn niveau zou zijn, maar ik denk dat het juist goed is voor de sport. Dit is een kans voor de nationale coureurs om zich te meten met de absolute wereldtop en al rij je achter hem, je kan er ontzettend veel van leren.

Tussendoor reed ik nog een kart4fun race mee om in mijn ritme te blijven. Na een jaar vol overwinningen en geen enkel technisch falen, bleek 2020 bepaald niet gelukkig want ook in de qualificatie van de kart4fun wedstrijd kreeg ik technische problemen aan mijn kabelboom waardoor ik als laatste mocht beginnen. Ook hier weer een mooie inhaalrace gereden en uiteindelijk nog op de 2e plaats algemeen geeindigd na een weekend vol chaotische races.

De laatste NK wedstrijd in Landsard was zeer ongelukkig. Op de baan eindigde ik als 1e en 3e, maar door straffen werd ik beide manches teruggezet naar een 5e plek.  Zeer frustrerend maar ook weer een leermoment dat er in deze klasse anders gereden wordt dan dat ik 10 jaar terug gewend was.

Ironisch genoeg kwam ik in de eindstand 52 punten te kort op de kampioen, precies de 52 punten die je krijgt voor een 2e plaats in een manche waar ik de DQ voor kreeg. En dat met startnummer 52. Hopelijk is het volgend jaar omgekeerd, dat ik dit niet tekort kom, maar dat het mijn voorsprong is! 😉


Mijn grootste concurrent is de KNAF - Raceverslag Chrono Karting Ronde 3 2020

Op zondag 11 oktober 2020 was het weer tijd voor de derde ronde van het Nederlands kampioenschap karting. De weersvoorspelling waren zeer wisselvallig, maar gelukkig werden de kwalificatie en de races onder droge omstandigheden verreden. Zou het Bas dit keer lukken om beide manches te winnen.

De vrije trainingen op zaterdag verliepen goed, Bas had duidelijk de snelheid weer te pakken op het voor hem zo bekende circuit de Landsard nabij Eindhoven Airport. Dit keer zou de wereldkampioen Bas Lammers niet van de partij zijn, dus verwachtingen waren dat we vol voor de winst konden gaan.

Kwalificatie op een bijna droge baan.

De eerste vrije training op zondag was nog verreden op een grotendeels natte baan, waarbij de helft van het veld op regenbanden reed en de andere helft op slicks. Voorafgaand aan de kwalificatie begon de zon te schijnen en was de baan, op 2 bochten na, volledig droog. Iedereen ging op slicks naar buiten.
De kwalificatie verliep redelijk voor Bas. Uiteindelijk hadden we voor een iets te hoge bandenspanning gekozen en maakte Bas in zijn snelste ronde toch nog een foutje.
Het resultaat met een derde plek was toch goed.

Race 1: Winst, maar op de vingers getikt.  

Race 1 ging van start op een volledig droog maar bewolkt circuit de Landsard. De lichten gingen uit voor alle coureurs, maar helaas had ik een slechte start, waardoor ik terugviel tot de vierde plek. William van der Kaaij, rijdend op een Sodikart, pakte kopstart en sloeg meteen een gaatje. Poleman Jesse Spaans, uitkomend voor Montfoort Motorsport, had ook een mindere start en viel terug naar plaats drie. Dit duurde echter niet lang, want een ronde later verschalkte ik Jesse Spaans.
Net als in de vorige race trefte ik de snelle dame Imke Arts weer voor me. Hoewel ik nu duidelijk sneller was dan haar, liet ze me niet zomaar voorbij en verdedigde ze heel ferm, wat in het begin van een wedstrijd ongebruikelijk is, zeker wanneer je het gat naar de koploper dicht wil rijden. Na twee ronden achter haar lijnde ik mezelf op om een aanval te doen, maar op onfortuinlijke manier raakte we elkaar en schoot ze bij de bocht na het lange rechte stuk rechtdoor. Hierdoor pakte ik wel de tweede plaats van haar af, maar helaas was door het contact ook mijn klikbumper naar achteren geschoven. Dit resulteerde in een penalty, hierover straks meer.

Heel gestaag reed ik het gat naar kopman William van der Kaaij dicht. In ronde 9 passeerde ik William en kon ik een gaatje trekken. Tijdens de race kreeg ik van de wedstrijdleiding te zien dat ik 3 seconden penalty kreeg. Mijn gedachte was, als ik nu met 3 seconden voorsprong win, heb ik alsnog de winst in mijn zak.

Dat bleek moeilijker dan verwacht. Het ging licht miezeren aan het eind van de race en ik kon niet los komen van William van der Kaaij. Uiteindelijk was het gat minder dan een seconde op startfinish, en was ik op de baan als winnaar afgevlagd.

Maar toen ik de tijdenlijst na afloop zag, was mijn straf geen 3 seconden, maar een verbazingwekkende 8 SECONDEN ! De straf voor de klikbumper was namelijk 5 seconden en voor het contact met Imke Arts 3 seconden (onsportief rijgedrag). Dit betekende dat ik Race 2 als vijfde mocht aanvangen.

Race 2: De concurrentie is ook snel

De start van race twee was alles bij elkaar wel met een uur uitgesteld door twee rode vlag situaties bij de Junioren en Senioren klassen voor ons. Zou het dan toch nog gaan regenen? Gelukkig waren de weergoden ons weer goed gezind en bleef het droog.

De start was dit keer weer niet goed, maar deze keer kwam het door de voor mij startende Frits Wernsen, die slecht van zijn plek kwam. Bij het insturen van de eerste bocht, werden zowel Wernsen als ik buitenom gepasseerd door de snelle Alexander Dzanhibekyan. Deze kneep de bocht een beetje af, waardoor Frits Wernsen moest remmen en ik tegen Wernsen aan reed. Conclusie? Ja je raad het al, 3 seconden straf voor mij. Nu ik mijn onboard beelden heb terug gezien, vind ik deze straf eigenlijk onterecht. Het is de eerste bocht, iedereen zit dicht op elkaar en niemand deed in mijn ogen iets fout, maar goed de heren van de KNAF waren meedogenloos. De beelden van de wedstrijd vindt je in deze link  > > > https://www.youtube.com/watch?v=TndMcT3VLSw

In het beginstadium van de race bleek dat Dzanhibekyan, uitkomend voor Montfoort Motorsport de snelste man op de baan was. Gestart vanaf een zesde positie, lag hij na de eerste ronde al vierde en werd in de tweede ronde op sluwe wijze voorbij gelaten door teamgenoot Thierry de Jong (teamorders ?). Zijn opmars bleek niet te houden, want binnen no time had hij Imke Arts en William van der Kaaij te pakken. Mijn opmars duurde deze keer wat langer, om een of andere manier had ik in het begin moeite om het juiste tempo te rijden. Nadat ik eindelijk voorbij Thierry de Jong was, duurde het erg lang voordat ik het gat naar William van der Kaaij had dichtgereden. Nadat ik William eindelijk voorbij was, had ik het tempo wel goed te pakken en was ik de snelste man op de baan. Het gat naar Imke Arts reed ik zo dicht, maar ik moest ook opletten voor de man achter mij, Daan Zopfi, die opvallende snel was. De laatste ronde kwam ik net tekort om Imke Arts te passeren en finishte ik als derde.

Echter, door mijn straf van drie seconden voor het startincident werd ik wederom teruggezet naar de vijfde plaats.

Al met al redelijk tevreden met hoe de wedstrijden zijn verlopen, maar gefrustreerd hoe de wedstrijdleiding te werk is gegaan. Nu ik beelden heb teruggezien van de livestream viel me het op dat andere rijders ook op dubieuze wijze worden bestraft terwijl ze in mijn ogen niks verkeerd of gevaarlijks hebben gedaan. Het aantal straffen bij de Junioren en vooral de Senioren was abnormaal hoog, en gezien hoe de races zijn gegaan, betwijfel ik of de heren van de KNAF het altijd bij het juiste eind hebben.

 


Spektakel, chaos en strijd op circuit de Lansard - Raceverslag Kart4fun Ronde 1 2020

Kart4Fun-43

Op zaterdag 12 september 2020 werd de eerste wedstrijd van het Kart4fun kampioenschap gereden op het circuit de Landsard, nabij Eindhoven Airport. De omstandigheden waren perfect, zonnetje, droog, 22 graden en een licht briesje. De opkomst voor de Rotax Max Senioren was met 27 rijders in totaal, behoorlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het beloofd dus een sterke strijd te worden. Zou ik mijn winning streak in deze serie voort kunnen zetten ?

Ongeveer een maand geleden was ik met het Nederlands Kampioenschap in de
DD2 klasse ook al actief op deze kartbaan.

Kwalificatie: Dramatisch resultaat.
De kwalificatie verliep helaas dramatisch. Bij het uitkomen van de pits
merkte ik al dat mijn motor inhield. Ik dacht eerst dat de choke nog open stond,
dit bleek niet zo te zijn. Naarmate de motor warmer werd, hield de motor
steeds meer in. Na nog 2 getimede ronden te hebben gereden kwam ik
vroegtijdig binnen. Resultaat: een 25e tijd. Het probleem bleek elektronisch van aard
te zijn. Voor de eerste wedstrijd hebben we zowel de kabelboom als accu gewisseld.
Laten we hopen dat we de rest van de dag geen technische malheur meer hebben.

Race 1: Inhaalrace volgens het boekje.
Plan voor race 1 was duidelijk, zo veel mogelijk mensen inhalen. Gelukkig startte ik aan de binnenkant, wat het inhalen voor de eerste ronde bevorderd. Na de eerste ronde had ik al 4 man ingehaald en dit tempo zette ik gestaag door. Ik zette al vroeg in de wedstrijd de snelste raceronde, ondanks dat ik bijna iedere ronde mensen inhaalde. In de laatste 3 ronden reed ik naar de kopgroep toe en kon ik nog net de nummer 6 inhalen. Ik finishte de eerste race als 5e, een opmars van 20 plaatsen.

Race 2: Een grote chaos
Race 2 startte ik als vijfde, weer aan de binnenkant, dus in theorie zou ik in de eerste ronde meteen als vierde door kunnen komen. Na de start lag ik direct 4e en bij het ingaan van de derde bocht, stootte ik meteen door naar plek 3. Dit was echter van korte duur, want achterin het veld gebeurde er een ongeluk, waardoor de rode vlag werd gezwaaid. De race werd voor zeker 15 minuten stilgelegd. Gelukkig was er niks ernstigs aan de hand, de betrokken rijders kwamen er zonder kleerscheuren vanaf.
Uiteindelijk begon ik de herstart weer vanaf plek 5. Ook deze keer lukte het om in de eerste ronde meteen door te stoten naar plek 3. Bij het ingaan van de tweede ronde had ik al een goede slipstream op de coureur voor me, Henk van de Riet, een oudgediende die in 1988 al eens Nederlands Kampioen karten werd. Ik poogde aan het eind van het lange rechte stuk een ultra late uitremactie. Ik haalde 2 karts tegelijk in en reed kortstondig op P1, maar ik remde zo laat en diep dat de motor uitviel. Tegen de tijd dat ik de motor opnieuw had opgestart, was ik teruggevallen naar de 7e plaats. Ik kon dus weer opnieuw beginnen met mijn opmars.

De volgende ronde pakte ik een voor een mijn voorgangers weer terug, totdat onze routinier Henk van de Riet in de wielen reed van kart nummer 5, Mike Egelie. Egelie kwam in het zand, en stak dwars over, recht op mijn kart af. Ik moest met vier wielen door het zand om hem ternauwernood te ontwijken. Phoe, ook weer overleefd !
Na deze escapade reed ik gestaag naar de kopgroep toe, totdat ik op de derde plaats lag en zicht had op de twee leiders van het veld.  Deze maal was het de kartnummer 9 van Timo Fruytier die voor me lag. Helaas raakte we elkaar in de derde bocht van het circuit, waardoor ik even momentum verloor en de oudgediende Henk van de Riet mij voorbij kon steken.
Dit was van korte duur, want een ronde later pakte ik Henk weer terug. Ik reed weer naar de kopgroep toe, maar net op dat moment, RODE VLAG ! Er was weer een erg ongeluk gebeurd en de race werd voor de tweede maal stilgelegd. De rijders die bij het ongeluk betrokken waren, kwamen er weer zonder kleerscheuren vanaf, zij het een gedeukt ego.

Omdat we meer dan 75 % van de raceafstand hebben verreden en het krappe tijdschema verder uitliep, werd door de wedstrijdleiding besloten om de race voortijdig te stoppen. De uitslag voor een race die met de rode vlag ten einde is gebracht, wordt altijd een volledige ronde teruggedraaid.
Dit betekende dus dat ik als 4e werd geklasseerd en de laatste race van de dag ook op deze positie mocht aanvangen.

Race 3: Na stevige toespraak, een mooie race laten zien.

Voor de start van de derde race werden alle Senior rijders bij elkaar geroepen door niemand minder dan Willem Jan de Loos, het manusje van alles / spreekbuis / Bernie Ecclestone van de Kart 4 fun.
Kort samengevat vond Willem Jan dat de tweede manche helemaal nergens op leek, we als een stel idioten reden en als we dat nog een keer zouden doen, hij vannacht niet meer kon slapen. Omdat we erg om de nachtrust van Willem Jan de Loos bekommerd zijn hebben we stilzwijgend besloten om ons deftig te gedragen.

De laatste race startte ik aan de buitenkant, en zoals altijd bij kartbaan de Landsard, moet je de eerste bocht bijna altijd opofferen voor diegene die aan de binnenkant start. In de eerste ronde viel ik terug achter vaste Kart4fun deelnemer, Rick van de Straat. Hij kon kort van zijn inhaalactie genieten, want een ronde later waren de posities weer omgedraaid. Gelukkig kwam deze keer iedereen heelhuids de eerste ronde door en werd er serieus goed geraced door alle deelnemers. Mijn opmars ging verder. In de volgende twee ronden haalde ik Timo Fruytier en Henk van de Riet in en vond ik mezelf terug op de tweede plaats.
De Belg Dries Smeulders, debutant bij Kart4fun, was de hele dag nog ongeslagen, en met twee manche overwinningen op zak was het bijna zeker dat hij het algemeen dagklassement op zijn naam zou schrijven. Maar ik nam geen genoegen met P2, ik moest en zou Dries passeren. Hij maakte het niet makkelijk voor me, zijn bocht opkomen rechte stuk was dermate goed dat ik steeds net tekort kwam om een inhaalactie door te drukken.
Dan is het een kwestie van kort erachter blijven en proberen de nummer 1 in een foutje te dwingen. Vier ronden voor het eind was het zover, zijn exit opkomen het lange rechte stuk was nu iets minder en vol overtuiging dook ik in het gat. Inhaalactie gelukt, nu nog vier ronden volhouden.

Ondanks hinder van een paar achterblijvers, waardoor het gat naar Dries angstvallig klein bleef, hield ik de koppositie vast en finishte ik de race als eerste.
De eerste raceoverwinning van dit jaar is op zak en het hele veld heeft zich de laatste manche keurig gedragen. Willem Jan de Loos blij, ik blij, iedereen blij. We kunnen allemaal weer lekker slapen na deze intensieve dag.

In het eindklassement ben ik als tweede algemeen geëindigd, wat na de dramatische kwalificatie toch een goed resultaat is.

Nieuwe Klasse, nieuwe tegenstanders, nieuwe regels - Raceverslag NK Chrono 1 & 2

17163712-ED08CC0EB5BD882B3085

Na maanden van uitstel door het coronavirus was het eindelijk zover in het weekend van 15 & 16 Augustus 2020. De eerste wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap karting waarin ik deel zal nemen in de Rotax Max DD2 klasse. De wedstrijden zullen plaatsvinden op het kartcircuit de Landsard, tegenover Eindhoven Airport. Voor mij een circuit waar ik graag kom en succesvol ben, vorig jaar wist ik daar alle manches te winnen voor het Kart4Fun kampioenschap en 10 jaar geleden won ik daar mijn laatste race voor het Nederlands Kampioenschap in de Senioren klasse 

Nieuw Hoofdstuk, nieuwe klasse  
In 2020 kom ik uit in de Rotax Max DD2 klasse, maar wat is het
verschil tussen de
Rotax Max DD2 en Rotax Max Senioren?  
Kort samengevat: een Senior is een automaat kart,
een DD2 heeft 2 versnellingen.
 
Het minimumgewicht van kart plus coureur is bij de
DD2 zwaarder, namelijk 175 kg.
 
Daarnaast heeft de DD2 een directe aandrijving, waarbij
de achteras dwars door de motor loopt.
 
Bij een senior is dit door middel van een ketting.  
Wat ook aangepast is, is het raceweekend. Normaal gesproken
hebben we alleen op zondag een wedstrijddag, maar door het
coronavirus heeft de organisatie hier twee wedstrijddagen
van gemaakt. Zaterdag 1 qualificatie en 2 races,
zondag 1 qualificatie en 2 races. 
  

Hoopvolle vrije trainingen 
Met de vrije trainingen op donderdag en vrijdag konden we onszelf voor het eerst meten met de concurrentie in de DD2 klasse. De snelheid zat er goed in en qua tempo was ik zeker een van de frontrunners. We hadden er goed vertrouwen in dat we serieus kans zouden maken op de overwinning voor zaterdag en zondag.  

Een concurrent van wereldformaat
Zaterdag hadden we nog één vrije training voorafgaand aan de kwalificatie. Helemaal uit het niets stond daar een concurrent die we het hele jaar met de trainingen nog niet hadden gezien. Nummer 15 op een
Sodi kart met een felgele helm. Zijn naam: Bas Lammers.  
Ingewijden in de kartwereld weten dat Bas Lammers een rijder van het hoogste niveau is. Doorgaans actief op mondiaal niveau met 6 versnelling schakelkarts, Bas Lammers heeft talloze internationale wedstrijden op zijn naam geschreven en is meervoudig Europees en Wereldkampioen.  
Het wordt een serieuze uitdaging om hem voor te blijven.   

De eerste kwalificatie van het jaar klokte ik een 2e tijd, achter Bas Lammers. Het was dus een eerste rij, voor beide Bas-sen!  Mijn doel voor de eerste race was om aan te pikken bij Lammers en proberen samen weg te rijden.  

Race 1: Nieuwe Regels 
De start van de 1e race op zaterdag verliep niet vlekkeloos. Ik liet een te groot gat vallen en de snelle dame Imke Arts, ging van een 4e naar een 2e plek. Ik kon achter haar als 3e aansluiten.  
Ik had zeker 7 ronden nodig om voorbij de Birel kart van Imke Arts te komen. Uiteindelijk passeerde ik haar en begon een gaatje te slaan.  Ongeveer op driekwart van de wedstrijd werd de materiaalvlag flauwtjes getoond op het rechte stuk. De volgende doorkomst werd deze vlag weer getoond, ditmaal iets duidelijker. Ik voelde meteen aan mijn kart of er iets aan was. Mijn startnummer werd ook niet getoond bij de vlag, wat gebruikelijk is, anders kan een rijder niet zien of de materiaalvlag voor hem geldt. De volgende doorkomst werd de vlag nogmaals getoond, weer niet met startnummer. Nu was ik serieus in de war, want waarom tonen ze geen startnummer ? Een ronde later kwam het slechte nieuws, de zwarte vlag werd getoond en deze was nu duidelijk voor mij. Ik reed de pits in en de telleurstelling was enorm. Ik was gediskwalificeerd voor de allereerste wedstrijd van het jaar. Pas toen zag ik pas dat er een bout was afgebroken van mijn achterbumper, de reden waarom de materiaalvlag getoond werd. Ik was boos en gefrustreerd, want ik was ervan overtuigd dat er geen startnummer werd getoond.  

Uiteindelijk ben ik in protest gegaan tegen deze beslissing van de wedstrijdleiding, maar helaas, de diskwalificatie was onvermijdelijk. Wat ik niet wist is dat mijn startnummer op een elektronisch bord werd getoond bij startfinish, maar dit bord stond zodanig ver van de baan af, en ook nog eens achter een bandenstapel, dat dit tijdens het rijden met deze snelheid echt niet zichtbaar was.  
Dus alles samengevat, mijn eerste race is een diskwalificatie, wat betekent 0 punten in plaats van de 52 waar ik op afkoerste voor een tweede plaats en achteraan starten in race 2.


Race 2: Inhaalrace

Race 2 begon ik als 16e en laatste op de grid. Mijn strategie was om de eerste ronde een beetje af te tasten en daarna vol in de aanval te gaan. Dit pakte goed uit, de eerste ronde bleef ik uit de problemen en daarna kon ik gestaag iedereen inhalen. Echter, mijn opmars werd gestaakt door de Sodi kart van Frits Wernsen met nummer 27. Hij remde erg laat en ik kwam steeds net tekort om hem voorbij te gaan. Ik deed na drie ronden een ietwat wanhopige poging bij het meest bochtige gedeelte van het circuit om hem te passeren, maar ook dat lukte niet. Geduld Bas! Na een rondje of 6 kwam ik hem eindelijk voorbij en kon ik weer verder met mijn opmars.  

Aan het eind van de wedstrijd was ik na leider Bas Lammers, die een riante voorsprong op de rest had, duidelijk de snelste van het veld. Ik zat in een flow en in mum van tijd reed ik het gat dicht naar de kopgroep die in gevecht was om de tweede plaats. Ik reed vijfde en opeens kwam daar het bord; Laatste Ronde. Nu al!? Ik wil er nog drie inhalen!  

Er is maar 1 plek waar je echt goed in kan halen op dit circuit en dat was meteen de volgende remzone. Ik wist dus dat dit alles of niets werd. De kopgroep verdedigde voor mij en ik remde op mijn allerlaatst aan de binnenkant van de baan, die vol met zand lag. Hoppa, twee man ingehaald, maar ik schoot helaas net te ver door en werd door Imke Arts terug ingehaald. Ik kwam uiteindelijk als vierde over de streep. Van 16 naar 4, op een baan waar je moeilijk kan inhalen. Toch was ik niet helemaal tevreden, want voor mijn gevoel had een 2e plaats erin gezeten. Maar goed, de kop is eraf, op naar zondag.  

Nieuwe Ronde, nieuwe kansen
De kwalificatie op zondag had dezelfde uitslag als op zaterdag, met beide
Bas-sen op de voorste rij, een 2e startplek voor mij. Het onderlinge verschil was 0,168 seconden, het gaat naar de derde man was bijna een halve seconde!  

Race 1: Steady naar plek 2
De start van de tweede race was goed, ik volgde Bas
Lammers  en behield mijn tweede plek. Na ronde 1 wist ik eigenlijk dat de race min of meer beslist was en ik moest maximaliseren op plek twee. Lammers had al een klein gaatje en had een moordend tempo, wat ik niet kon volgen. Niet iets om je voor te schamen, gezien zijn palmares. Uiteindelijk was het gat op de finish rond de 6 seconden.

Race 2: Moeizaam begin, maar gemaximaliseerd
Voor het begin van race twee hadden we de bandenspanning aangepast in de hoop om toch aan te kunnen pikken bij Bas Lammers.
 
De start ging erg goed, ik zat in zijn kielzog, maar hij hield het gat goed dicht, dus een aanval was helaas niet mogelijk. Maar ik kon hem meteen niet volgen, ik gleed alle kanten op en had geen tractie. Ik kwam onder druk van de derde man, Alexander Dzanibekeyan uitkomend voor Montfoort Motorsport met startnummer 63. Hij passeerde mij bij het ingaan van de tweede ronde en ik moest serieus aan de bak. Gelukkig kon ik hem de volgende ronde terugpakken aan het eind van het lange rechte stuk en kon de rest van de race redelijk onbedreigd naar P2 rijden.

De verandering in bandenspanning niet gewerkt, maar heb ik qua resultaat het maximale eruit gehaald wat erin zit. Uiteindelijk mag ik tevreden zijn met het resultaat wat ik behaald heb. Zondag heb ik gemaximaliseerd, zaterdag was een onfortuinlijke omstandigheid en een leuke inhaalrace.  

Door de diskwalificatie van de eerste race wordt het behalen van het kampioenschap een stuk moeilijker. 
De volgende wedstrijd staat gepland op het kartcircuit van
Kerpen in Duitsland op 26 en 27 september.

Content-website-over-ons-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1.jpg
Coronavirus legt kartwereld lam

Vanwege het coronavirus is de start van het kartseizoen verder opgeschoven. De eerste 2 wedstrijden van het officiele Nederlands Kampioenschap, georganiseerd door Chrono Karting, zijn afgelast. Het is tot nu toe nog onduidelijk of deze wedstrijden worden ingehaald en wanneer het seizoen officieel van start gaat.

Nieuwe klasse en kart voor 2020

In het seizoen 2020 komt Bas van Vlimmeren uit in de DD2 klasse met een OTK kart. De DD2 is de topklasse van de Rotax Max categorieën, hierin wordt gereden met een Rotax Max 125cc 2 takt met 36 PK en twee versnellingen, welke d.m.v. schakelflippers aan het stuur worden bediend. De overstap van het Zwitserse Swiss Hutless naar een OTK kart betekend dat Bas voor het eerst in 13 jaar tijd op een ander merk kart gaat rijden.

Hoe begin ik met karting ?

Karten is geen alledaagse sport en in Nederland zijn maar een paar kartbanen om deze sport te beoefenen. Lees hier hoe je kan beginnen met karting :