Nieuws

Ik heb het verprutst.

26-06-2022 : NK 3 Rotax Max DD2, Circuit De Landsard, Eindhoven

Na twee uiterst moeizame weekenden vond afgelopen 26 juni de derde ronde voor het Nederlands Kampioenschap karting plaats op het circuit de Landsard, te Eindhoven.

Voor deze wedstrijd maakten we gebruik van een Compkart chassis. Wat is een Compkart?
Dit is een merk wat afgeleid is van de Birel, waar ik de afgelopen twee races mee reed. De reden dat we een Compkart hebben, heeft te maken met de leveringsproblemen die Birel begin dit jaar had van hun chassis en aangezien een Compkart een bijna 1 op 1 kopie is, besloten we deze aan te schaffen.

Na het testen van beiden chassis op circuit de Landsard, kreeg ik toch het gevoel dat de Compkart beter geschikt was voor deze baan. De snelheid zat er goed in en ook de trainingen op zaterdag voorafgaand aan de wedstrijd verliepen goed. De DD2 was nog nooit zo snel op circuit de Landsard, de kop van het veld reed makkelijk in de 43 seconden.

Zondag, kwalificatie en de races.

Na het gebrek aan snelheid wat we de eerste races hadden, besloten we om voor het eerst in jaren gebruik te maken van een huurmotor van een vooraanstaande tuner. Nu is Landsard niet direct een baan waar een goede motor net zo veel verschil maakt als bijvoorbeeld op Genk, maar het verschil was zeker merkbaar.

De kwalificatie verliep niet zoals gewend. Ik besloot om als laatste naar buiten te gaan om zo een gat te creëren. Maar veel rijders dachten daar hetzelfde over, wat uitmondde in een kat en muisspel wat zeker vier ronden duurde. Dit schoot totaal niet op en tegen de tijd dat ik eindelijk vrij baan had, waren mijn banden over hun piek heen. Een 4e tijd was het eindresultaat.

De start van de prefinale was oké, startend vanaf de buitenkant viel ik 1 plaats terug, maar de kopgroep zat dicht bij elkaar. Maar in ronde 3 maakte ik een kapitale inschattingsfout. De als derde rijdende Imke Arts maakte een fout opkomen start/finish rechte stuk waardoor de als 4e rijdende Alexander Dzhanibekeyan naar links uit moest wijken. Ik dook in het gat wat ontstond, maar ging te hard de eerste bocht in, waardoor ik Imke op haar achterwiel raakte en ze gelanceerd werd. We gingen er beiden af, einde race voor mij met een flinke schadepost, Imke Arts kon haar weg vervolgen, maar achteraan het veld.  
Ik baalde hier echt flink van, omdat ik het gevoel had dat we eindelijk de snelheid hadden om vrijwel zeker het podium te halen.

Race 2
In de finale reed ik van 14 naar 5. Dit was een inhaalrace die ik al vaker heb gehad de afgelopen jaren. In het begin heb ik een beetje afwachtend gereden, vanwege de onvoorspelbaarheid van de andere deelnemers, maar aan het eind van de race had ik zeker hele goede snelheid en liep ik rap in op de groep die om de derde plaats in gevecht was. Meer dan een 5e plaats (na penalty van een concurrent) zat er echter niet in.

Conclusie: Dit weekend hadden we eindelijk de snelheid om voor het podium te gaan, maar door een compleet eigen fout heb ik het allemaal in het putje gegooid. De volgende race in het Duitse Kerpen is over dik anderhalve maand, tijd om eens een keer maximaal te kunnen scoren.

 

Gebrek aan snelheid en startcrash in Spa

22-05-2022 : NK 2 Rotax Max DD2, Circuit Spa Francorchamps

De tweede meeting van het Nederlands Kampioenschap karting in de DD2 klasse heeft plaatsgevonden op het prachtige circuit van Spa Francorchamps. De verwachtingen waren er zeker na een teleurstellende seizoen opening op het circuit van Berghem.

Dit weekend zou Bas rijden met een splinternieuw chassis. De eerste test met het nieuwe chassis was veelbelovend. Nu kijken of we dit positieve gevoel door kunnen zetten in Spa Francorchamps. De trainingen gingen redelijk. We besloten om al op donderdag voorafgaand aan de wedstrijd te trainen, in verband met het slechte weer wat vrijdag werd voorspeld. Maar zowel de donderdag als de vrijdag waren rommelige testdagen. Beide dagen werden gedomineerd door het zeer wisselvallige weer in de Ardennen, wat soms wel spectaculair was (met slicks in de regen rijden) maar waar je voorafgaand aan een raceweekend soms weinig van leert.

De training op zaterdag was een betere graadmeter, omdat het niet alleen de hele dag droog was, maar ook omdat het voltallige startveld van de DD2 aanwezig was. Ook nu kwamen we er achter dat we niet als favoriet uit de bus kwamen en dat het veld serieus dicht op elkaar zat.

Zondag, kwalificatie en de races.
De kwalificatie op zondag verliep voor ons gevoel best goed. Bas zette met een 43.611 zijn snelste tijd ooit neer op het kartcircuit van Spa, maar helaas bleek dit 0,3 seconde te langzaam op de snelste tijd, wederom geklokt door de Belg Maxime Dirickx. De tijd van Bas bleek goed voor een 6e startplaats, wat niet perfect was, maar ook geen drama. De racepace van Bas is altijd wel goed en inhalen is lastig op deze baan, maar zeker niet onmogelijk.

De start van de prefinale verliep zeer rommelig. Tot twee keer toe werd er door de leider te snel opgereden, wat resulteerde in twee maal een valse start en zelfs een rode vlag. De racetijd tikt inmiddels door en dat betekent een kortere race voor het gehele veld, wat alleen maar ten gunste komt van de leider. In het verleden hebben we dit eerder meegemaakt en werd er soms hard door de wedstrijdleiding ingegrepen door de leider achteraan te zetten of een straf te geven. Nu was er niks van dit alles. Na een korte toespraak in het kader van ‘foei, niet meer doen’, werd de race hervat en kwam er eindelijk een fatsoenlijke start.

De start van Bas was fantastisch. Via de buitenkant haalde hij in de eerste twee linkerbochten drie man in en reed prompt op de derde plaats. Helaas kon hij hier maar een ronde van genieten, want op het startfinish rechte stuk werd hij gepasseerd door Jordy Westerlaken, die op dat moment de snelste man op de baan was. Bas probeerde om Westerlaken te volgen en het gat naar de koplopers dicht te rijden, maar tevergeefs. Hij beschikte gewoon niet over het tempo. Ondertussen kwamen zijn achtervolgers, Luc Scheepers en Alexander Dzanibekyan sterk opzetten en moest Bas meer gaan verdedigen i.p.v. aanvallen. Twee rondes voor het einde maakte Bas een kostbare remfout, waardoor hij rechtdoor schoot bij de hairpin, middenin het circuit en Scheepers en Dzanibekyan langszij kwamen. Bas finishte de race op dezelfde plek waar hij begon, namelijk de 6e plaats.

Race 2
Bij de start van de tweede race wilde Bas nogmaals een bliksemstart via de buitenkant maken, maar tevergeefs. De buitenste rij kwam slecht weg en de mannen op de achterste startrijen hadden een aanloopje genomen, waardoor het veld in elkaar schoof. Nieuwkomer in de klasse Aaron Daniels kwam via de binnenkant op het gras naar binnen zetten en torpedeerde Bas vol in de zijkant. Bas raakt Luc Scheepers en spint. Daniels valt uit. Een zeer onnodige en onbesuisde actie wat de race van drie deelnemers verpest, want Luc Scheepers krijgt even later de materiaalvlag als gevolg van dit incident en dient de race te staken.
Er zit dus niks anders op dan een opmars naar voren. Na een enorme achterstand kon Bas helaas niet verder komen dan een 9e plaats.

Wederom was dit weer een weekend om te vergeten. Het geluk is niet aan onze kant, wanneer houdt dit op ??!!

Bas was zeker niet foutloos dit weekend maar het gebrek aan snelheid wordt bijna zorgwekkend. Er moet iets gebeuren voor de komende wedstrijden wil Bas nog kans maken op het kampioenschap of een ticket naar de World Finals.

Eerste NK wedstrijd van het jaar loopt uit op deceptie.

27-03-2022 : NK 1 Rotax Max DD2, Circuit Park Berghem

In het weekend van 26 en 27 maart vond de eerste ronde plaats van het Nederlands Kampioenschap 2-takt karting waarin Bas van Vlimmeren uitkomt in de Rotax Max DD2 klasse. Helaas voor Bas is het weekend uitgelopen op een deceptie.

De voorspellingen voor dit weekend waren niet al te gunstig, omdat de week hiervoor in Genk met een losse Benelux wedstrijd werd geconstateerd dat het kartchassis behoorlijk was doorgesleten op een bepaalde plek en dus prestatieverminderend werkt. In de korte tijd was er geen nieuw chassis te krijgen en begon Bas dus in dat opzicht met een achterstand ten opzichte van de concurrentie.

Wat ook niet hielp voor de prestaties is dat Bas vrijdag voor de wedstrijd ziek werd. Maar toch wilde Bas koste wat het kost rijden en besloot om zaterdag aan alle trainingen mee te doen zover het kan. De voortekenen voor zondag waren dan ook niet goed.

Zondag stond Bas toch aan de start en in de  kwalificatie kwam hij 0,6 seconde tekort ten opzichte van de snelste man, de Belg Maxime Dirickx. Na de kwalificatie begon Bas op te knappen en voelde hij zich al wel beter, maar nog verre van scherp.

Voor de eerste manche maakte het team een catastrofale fout. De tijd werd niet goed in de gaten gehouden en Bas kwam te laat bij het pre grid voor de opstelling. De straf die hiervoor werd gehanteerd was starten vanuit de pre grid, als het hele veld voorbij is + 1 RONDE ACHTERSTAND ?
Waarom deze ronde achterstand gehanteerd, is voor mij echt onbegrijpelijk. Het staat eenmaal in de reglementen dus je kan er niet onderuit, maar dat neemt niet weg dat deze regel helemaal nergens op slaat.
Ondanks dat het voor Bas weinig zin had om deze heat te rijden, was hij door ongeloof over de straf, wel doorgereden en reed van de 15e naar de 7e plaats. Om vervolgens als 13e geklasseerd te worden. De snelheid zat er wel goed in, want qua racesnelheid reed hij een 3e tijd.

Voor race 2 waren we gelukkig wel op tijd aanwezig, maar ook hier sloeg de pechduivel toe. Gestart vanaf plaats 13, klom Bas op naar de achtste plek, maar halverwege de wedstrijd brak er een lip van de uitlaat, wat zorgde voor een oorverdovend uitlaatgeluid. Gevolg = geen vermogen , de zwart oranje vlag en een uitvalbeurt. Voor de rest van het seizoen is eerst tijd dat Bas weer goed in vorm komt en fit aan de start staat en dat we voor de volgende racemeeting op het kartcircuit te Spa Francorchamps een nieuw chassis hebben.

Al met al, een zeer slechte seizoensstart.

Nieuw jaar en nieuwe kansen voor kartcoureur Bas van Vlimmeren in 2022

12-03-2022 : Seizoen 2022 met Birel in de Rotax Max DD2

Het kartseizoen 2022 staat weer voor de deur en wederom zullen we voor het 3e jaar uitkomen in de Rotax Max DD2 klasse, voor het NK wat bestaat uit 8 evenementen waarvan 4 in Nederland, 2 in Duitsland en 2 in België.

De openingsrace staat gepland in het weekend van 26/27 maart op het circuit van Berghem en eindigt op 12/13 november in het Belgische Genk.

Grote wijziging in het team is , dat we na 2 jaar afscheid nemen van het chassismerk Tonykart en tuner Kombikart, hiervoor in de plaats komt het eveneens uit Italië afkomstige chassismerk Birel, wat in Nederland ingevoerd wordt door Paauwer karting uit het Zeeuwse Kapelle.
De tuning van de motor nemen we dit jaar in eigen beheer, in samenwerking met Jacco Paauwer van Paauwer karting. Ook mogen we een nieuwe teamkleding sponsor verwelkomen, in de naam van BKS bedrijfskleding, gevestigd in Steenbergen.

Als de vooruitzichten gunstig zijn nemen we ook deel aan het Benelux Kampioenschap. Dit kampioenschap bestaat uit 3 evenementen en wordt verreden op de circuits van Genk (2x) en Mariembourg (1x).

Seizoen eindigt in mineur

14-11--2021 - Karting Genk - Achtste NK DD2 2021

Het laatste wedstrijdweekend van het jaar in het Belgische Genk is voor het Roba Racing team in mineur geëindigd. Met een negende plaats in de eerste race en een uitval in de tweede race was dit het slechtste weekend van het jaar voor de Steenbergse kartcoureur Bas van Vlimmeren. 

Veel tijd om te trainen voor het raceweekend op Genk zat er niet in. Het internationale kartcircuit wordt door veel kampioenschappen gebruikt voor zowel nationale als internationale kartwedstrijden en voorafgaand aan het Nederlands Kampioenschap was de baan maar liefst drie volle weekenden bezet.
Voor Bas restte dus alleen de vrijdag en zaterdag voorafgaand aan de racedag om te trainen. 
 

Het circuit van Genk behoord niet tot de favorieten van Bas, omdat het voor een rijder weinig uitdaging biedt. Veel lange rechte stukken waarbij het aankomt op puur motorvermogen gecombineerd met weinig uitdagende bochtencombinaties. 

Op de vrijdag werd de achilleshiel weer zichtbaar. Het gebrek aan motorvermogen. Het wisselen van motoren en het huren van een motor van derden brachten op die dag niet het gewenste resultaat. Dat het gebrek aan vermogen op dit circuit nog pijnlijker tot uiting zou komen dan op andere banen, zou met de races vrij duidelijk worden.  

Zaterdag was een verregende dag en met de voorspelling dat het zondag droog zou blijven was het in dat opzicht geen nuttige dag om dingen te testen. Wat wel nuttig bleek is dat Bas weer wat ervaring op kon doen in de regen, iets waar hij de laatste jaren zelden in traint. Nadat de eerste twee sessies bepaald niet vlekkeloos gingen, Bas was onder andere betrokken bij een bizar incident waarbij zijn kart werd geschept door een kabelhaspel welke achter een andere kart bleef hangen, was de laatste sessie redelijk goed. De snelheid zat er redelijk goed in en misschien dat dit toch nog nuttig kon zijn voor zondag.  

Gelukkig wel want de kwalificatie op zondag werd met regenbanden op een natte baan verreden. Tot ieders verrassing waren de snelste mannen op de baan de nestors Frits Wernsen en Christophe Adams. Beide uitkomend in de DD2 Master klasse, zette ze de 1e en 2e tijd neer in de kwalificatie. Bas stond lange tijd derde, maar op de valreep bleek de snelle Belg Maxim Dirickx net een fractie sneller en werd Bas terugverwezen naar plek vier.  

De races werden verreden onder droge omstandigheden.  
De start van race 1 verliep zeer goed voor Bas. Vanaf de vierde plek haalde hij twee man aan de buitenkant van de eerste bocht in en schoof zo op naar plek twee. Dit duurde niet al te lang, want nog in dezelfde ronde werd hij voorbij gestoken door de Belg Maxime Dirickx, die er daarna als een haas vandoor ging. Rondenlang was Bas verwikkeld in een gevecht met Frits Wernsen, waarna hij uiteindelijk op de tweede plaats lag. Helaas werd in deze race het gebrek aan motorvermogen pijnlijk duidelijk, want Bas werd door de ene na de andere coureur gepasseerd op de lange rechte stukken van het kartcircuit in Genk. En op een baan die zo lang en breed is, heeft heftig verdedigen geen zin, want dat zorgt er juist voor dat je nog sneller in de achterruit ga. Roemloos eindigde Bas de wedstrijd op een tiende plaats, na een penalty van een concurrent werd dat plaats negen.

Voor race 2 hadden we een motor verwisseld in de hoop dat dit enige verbetering zou geven. Niets was minder waar, doordat Bas dit keer achteraan starte was hij veroordeeld tot een achterhoede gevecht samen met Frits Wernsen. Dit gevecht ging een paar ronden aan de gang, het was een mooie strijd, alleen niet voor de plaatsen waar beide coureurs willen rijden. In deze wedstrijd zakte de snelheid van Bas iedere ronde verder in en om verdere motorische schade te voorkomen reed hij de pits in en zat zijn wedstrijd erop.  

Het seizoen eindigde precies zoals het begon op het kartcircuit van Genk. Frustrerend en een gebrek aan rechtelijnsnelheid. We moeten hard aan de bak om dit probleem op te lossen, want zo kan het niet langer. Het is als vechten zonder wapens, een samurai zonder zwaard. Gelukkig hebben we hier de hele winter voor om aan te werken. 

Uiteindelijk is Bas als 4e geëindigd in de eindstand van het Nederlands kampioenschap, wat een grote telleurstelling is, aangezien hij na de eerste twee wedstrijden nog de stand aanvoerde.  

Op naar volgend seizoen, veel lering trekken uit dit jaar, zodat we er beter, sneller en sterker van worden! 

Bas gaat strijdend ten onder

16 / 17-10--2021 - Circuit Park Berghem -Zesde en zevende NK DD2 2021

Tijdens de laatste twee wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap karting is Bas van Vlimmeren strijdend ten onder gegaan. Ondanks dat de snelheid er vanaf het begin goed inzat kon Bas het niet omzetten in klinkende resultaten.

Voornaamste concurrent, de Nederlander met Russische roots Alexander Dzhanibekyan, had net als Bas 402 punten met ingang van het raceweekend. Er stond zeker wat op het spel, want degene met het meeste aantal punten na afloop van de twee racedagen wint een ticket naar het Wereldkampioenschap karting in Bahrein.

Voorafgaande aan het weekend was hij overgestapt naar een ander kartmerk. Hij verruilde de Italiaanse Exprit kart in voor het eveneens Italiaanse kartmerk Birel.
Tijdens het testen bleek dat de kart goed paste bij zijn rijstijl en dus heeft hij de keuze gemaakt om de rest van het seizoen met dit merk verder te gaan.

Het weekend bestond uit een kwalificatie en twee races op zowel zaterdag als zondag. De kwalificatie op zaterdag verliep erg goed, Bas wist de snelste tijd en daarvoor de 1e startplaats te realiseren voor race 1. Helaas kon hij dit in de eerste race niet omzetten in een goed resultaat, waarna hij na een matige start terugzakte naar plek 2 en diezelfde ronde nog werd ingehaald, door de Belg Maxime Dirickx, waardoor hij op plaats 3 belande. Na een paar ronde maakte Bas een fout en zakte daardoor verder terug naar de 5e plaats, waar hij ook zou finishen.
De tweede race op zaterdag verliep beter, maar de uitslag was discutabel. De winnaar van race 1, de Belg Maxime Dirickx, maakte volgens de wedstrijdleiding een valse start en kreeg daarvoor een 3 seconde penalty. Nadat Bas op was geklommen naar de vierde plaats raakte hij in gevecht met Jesse Spaans. Na een mislukte inhaalpoging en verdedigend werk van Spaans verremde hij zich in de vierde bocht en schoot rechtdoor, waardoor Bas profiteerde. Hiervoor kreeg Bas echter een 5 seconde tijdstraf, wat hem eind van de wedstrijd duur kwam te staan. Nadat hij concurrent Dzhanibekyan had ingehaald, finishte hij als tweede, maar door de tijdstraf van Dirickx werd Bas als eerste geklasseerd. Totdat hij de tijdstraf aan zijn broek kreeg, waardoor Bas uiteindelijk als vijfde eindigde. Hier profiteerde concurrent Dzhanibekyan uitmuntend van door de wedstrijd na straffen van anderen op zijn naam te schrijven en zo 7 punten uit te lopen.

Maar zondag nieuwe ronden, nieuwe kansen. De kwalificatie verliep deze keer niet zoals gepland, meer dan een 7e tijd zat er niet in. In race 1 kon Bas zich naar voren rijden naar een 3e plaats, twee plaatsen voor Dzhanibekyan.
Race 2 werd een waar spektakelstuk. Bas had de snelheid er goed in en lag binnen twee rondes op kop. Hij probeerde weg te rijden, maar had daarvoor net te weinig snelheid, waardoor er een kopgroep ontstond van zeker vijf man. Nadat driekwart van de race was verreden, moest hij echt met ellebogenwerk gaan verdedigen. Concurrenten Jesse Spaans en Dzhanibekyan begonnen steeds meer aan te dringen en na felle gevechten en hier en daar een tikkie, viel hij terug naar een 6e plaats. De laatste 3 ronden wist Bas zich nog terug te vechten naar een 4e plaats, maar wederom door een tijdstraf werd hij teruggezet naar een 7e plaats, een plaats voor concurrent Dzhanibekyan die ook een tijdstraf aan zijn broek kreeg.

Na afloop overheerste er telleurstelling, want Bas kwam maar een paar punten te kort op een WK Ticket. De snelheid zat er redelijk in, maar op motorisch vlak komen we nog steeds te kort op zijn concurrenten, waardoor hij moeilijk weg kan rijden als hij op kop rijdt.

De laatste wedstrijd van het jaar vindt plaats op 14 November op het kartcircuit in Genk, Belgie.

Pole position, crash en een inhaalrace

19-09--2021 - Circuit De Landsard - Vijfde NK DD2 2021

Voor de vijfde ronde van het Nederlands kampioenschap karting waren we wederom weer te gast op circuit de Landsard te Eindhoven, voor de tweede keer dit jaar.
Gaat het Bas nu eindelijk lukken om zijn eerste overwinning van het seizoen te halen en het gat te dichten naar zijn naaste concurrenten Luc Scheepers en Maxime Dirickx ?
Vrijdag en zaterdag stonden in het teken van de trainingssessie. Na het moeizame weekend in Spa, waar Bas geen enkel moment de snelheid had, was er veel gesleuteld. Bas reed met een totaal andere afstelling dan in Spa en met de trainingen wierp dit zijn vruchten af.
De snelheid zat er goed in en continue was Bas een van de snellere mannen op de baan. Eindelijk, zou het dan toch lukken?

Vrije Training en Kwalificatie

Tijdens de vrije training op zondag klokte Bas een derde tijd, op een gebruikte set banden. Het was al duidelijk dat het veld ontzettend dicht op elkaar zat. Dit beloofd wat voor de kwalificatie.
De kwalificatie, eindelijk, Bas scoort zijn eerste pole position van het jaar.
Met een tijd van 44.076 was Bas 0,028 seconde sneller dan de tweede man, Sven Gielis.
De eerste vier zaten binnen 0,05 seconden van elkaar. Ga daar maar eens op trainen.

De Races

Race 1 vertrok Bas van pole position, maar de baan was erg zanderig geworden, wat zorgde in een veel lager grip niveau.
Bij de start behield Bas zijn koppositie, maar in bij het verdedigen in de tweede bocht pikte Bas al veel zand op waardoor hij wijd ging. In bocht drie was de grip helemaal ver te zoeken en viel Bas terug van leidende positie naar plaats 4. Jammer, maar de race was nog lang.
In de tweede ronde schoof Bas al op naar plaats 3 na een geslaagde inhaalactie op Luc Scheepers. Samen reden ze het gat naar de kopgroep dicht, bestaande uit Alexander Dzanibekeyan en Maxime Dirickx, maar in de 4e ronde maakte Luc Scheepers contact met de kart van Bas, werd over Bas heen gelanceerd en voor beide heren betekende dit einde wedstrijd. Ontzettend jammer, omdat het een vrij onnodige actie was en de twee mannen duidelijk inliepen op het kopgroepje. Gelukkig bleek het alleen materiële schade te zijn, maar een dagoverwinning voor Bas werd wel erg moeilijk op deze manier.

 

 

Race 2 vertrok Bas vanaf een 11e positie met Luc Scheepers op plaats 12. Tijdens de start zat Bas een beetje klem aan de binnenkant, waardoor hij door Luc Scheepers werd ingehaald. Beide mannen profiteerden in het begin van de race dat hun bandjes wat minder waren gesleten dan de rest en gingen dan ook als een warm mes door de boter, door het veld heen. Ongeveer halverwege de race reden de mannen op de plaatsen drie en vier, maar helaas kwam er weer een bekend euvel opspelen voor Bas. Zijn kart bleef kleven bij het uit accelereren van de bocht. We dachten echt dat we dit probleem getackeld hadden met de andere set up, maar ook dit mocht niet baten. Dit resulteerde erin dat Bas vooral snel was op de plaatsen waar je niet in kan halen op de Landsard (vanaf ingaan chicane t/m korte bocht voor de kantine), maar dat hij bij het accelereren uit het Mickey-Mouse gedeelte en de daaropvolgende slingerd opkomen start/finish rechte stuk, veel kostbare tijd verloren zag gaan. Daardoor kon hij geen aanval meer plaatsen op de derde man, Alexander Dzanibekeyan.
De race werd gewonnen door Maxime Dirickx, die nu aan de leiding gaat van het NK, Luc Scheepers werd tweede, voor Alexander Dzanibekyan en Bas eindige als vierde. Imke Arts maakte de top vijf compleet.

 Conclusie

Gezien het resultaat is dit dus het meest tegenvallende weekend van het jaar, vooral omdat de snelheid op zaterdag zo goed was en hoop gaf op een echte topklassering. Uiteindelijk maakte het niet uit wat we met de set-up van het chassis deden, het resultaat in de races is nog exact hetzelfde.

Op 16 en 17 oktober staat de volgende race gepland op Circuit Park Berghem, ook een baan waar Bas in het verleden heel succesvol was. We houden je op de hoogte van het laatste nieuws, hou de site in de gaten !

Ondanks podiums, toch telleurstelling op Spa Francorchamps

11-07--2021 - Circuit Spa Francorchamps - Derde & Vierde NK DD2 2021

Zo dat is de eerste double header van het kartseizoen 2021!

In het weekend van 10 en 11 juli vond ronde 3 en 4 van het Nederlands kampioenschap karting plaats op de prachtige kartbaan van Spa Francorchamps.
Zowel op zaterdag als op zondag werd er een prefinale en een finale afgewerkt. Een zeer belangrijk weekend dus waar veel punten gescoord kunnen worden voor het Nederlands Kampioenschap.

Helaas zijn trainingsmogelijkheden zeer beperkt op dit circuit, dus konden we geen mogelijkheid vinden om voor het raceweekend te trainen. We besloten dan ook om al op woensdag voor de wedstrijd naar het circuit te gaan om alles op te bouwen en om deze dag te gebruiken als trainingsdag, aangezien de donderdag en vrijdag waren opgesplitst in enkele trainingssessies van 10 / 15 minuten.

Hierop hadden we al een nadeel ten opzichte van de concurrentie, die in 2018 al eens te gast waren op dit circuit. Voor mij was de laatste keer op Spa in 2010 (!), met een Rotax MaxSenior, op een harder compound banden, een ander kartmerk en zelfs een andere baanlayout.

Voor de laatste bocht opkomen rechte stuk hebben ze er een chicane ingelegd. Op zich is het asfalt niet slecht, maar waarom de curbstone zo hoog is, geen idee. Niet goed voor je chassis, want deze rijdt je er zo op stuk.

Met de trainingen kwamen we helaas snelheid tekort op het gross van het veld, maar zoals wel eerder dit jaar, zeggen trainingen niet alles.
Op de wedstrijddag begint iedereen op nieuwe banden en zie je pas echt waar je staat.

Racedag 1 Zaterdag:

In de kwalificatie op zaterdag kwam ik niet verder dan een vijfde tijd. Voor het eerst kon ik een tijd onder de 44 seconden rijden, maar ik kwam alsnog 0,481 seconde te kort voor pole. En in de karting is dat veel. Met Maxim Dirickx op pole met op de tweede plaats Luc Scheepers, beiden uitkomend met een Kart Republic chassis voor Schepers Racing, waren dit de twee mannen om te kloppen.

Na de start van de eerste race had ik de eerste ronden wat moeite met het tempo van het groepje voor mij. Na een ronde of 6 liep ik langzaam in op Imke Arts en Alexander Dzanibekyan. Arts wilde ik einde rechte stuk inhalen, maar helaas zat ik er niet genoeg naast, dus moest ik alsnog in de krappe hairpin haar voorbij. Niet ideaal, want zo was het gat naar Dzanibekyan al te groot geworden om hem nog in te kunnen halen. Uiteindelijk finishte ik op een vierde plaats.

Race 2 werd door een rode vlag bij de Senioren klasse ruim 45 minuten uitgesteld. Het duurde zolang, dat het weer omsloeg en het begon te regenen. Paniek allom, in allerhaast banden wisselen, maar op wat voor bandenspanning moet je weggaan? Dit was voor ons een grote gok, ook omdat ik in geen 10 jaar op regenbanden heb gereden met een DD2.
De start van de wedstrijd ging matig, ik had een groot overstuur moment en viel terug naar plaats 6. Gelukkig had ik het tempo goed te pakken en haalde ik de mannen en vrouw voor me een voor een in. Halverwege de race reed ik op de tweede plaats en ik liep gestaag in op de leider in de wedstrijd, Luc Scheepers. Door de opdrogende baan en misschien de verkeerde bandenspanning, waren mijn regenbanden bijna tot de draad toe versleten en kon ik de laatste 3 ronden niet meer inlopen. Ik finishte de race als tweede, waar ik tevreden mee was, aangezien het de eerste keer in de regen was sinds hele lange tijd voor mij.

Racedag 2 Zondag:

Het weer bleef op zondag een stuk voorspelbaarder, ondanks dreigende wolken bleef het de hele dag droog. De kwalificatie had ik goed getimed, met een vrije baan en geen enkele concurrent in mijn slipstream, maar ik kwam niet verder dan een 9e tijd. Zwaar teleurstellend, we kwamen niet alleen snelheid tekort op mijn directe concurrenten, maar op bijna het voltallige deelnemersveld!
Dan zit er niks anders op dan naar voren knallen in de eerste race.
Dat ging helaas minder goed dan voorspeld, want meer dan een 7e plek zat er niet in. De wedstrijd werd gedomineerd door het Schepers Racing duo Maxim Dirickx en Luc Scheepers.

Voor race 2 besloten we om een andere motor te monteren, want op de rechte stukken kwamen we behoorlijk wat snelheid tekort.
De start van race 2 ging voorspoedig, in de eerste bocht was ik al voorbij Lars Kokke en in de hairpin ging ik voorbij de ervaren Frits Wernsen. Nu was de jacht geopend op het groepje voor mij, de dame Imke Arts en de snelle Alexander Dzhanibekyan.
Dzhanibekyan was een makkelijke prooi, aangezien hij in het begin ook wat snelheid miste. Ongeveer halverwege de race was het gat naar Arts gedicht en kon ik haar in de hairpin passeren.
Ook in deze race waren de mannen van Schepers Racing oppermachtig. Met een achterstand van bijna 10 seconden kwam ik na racewinnaar Maxim Dirickx over de finishlijn. Luc Scheepers finishte als tweede, ruim 6 seconden voor mij.

Conclusie:
Dus ondanks weer twee podiums, heerst er toch een gevoel van teleurstelling. Qua pure snelheid komen we niet alleen tekort op team Schepers, maar ook op de andere teams van Paauwer Karting en Montfoort motorsport. We hebben dus serieus werk te verzetten voor de komende races die pas in september weer beginnen.  

Tweede plaats voor Bas op een warm circuit de Landsard

13-06--2021 - Circuit de Landsard - Tweede NK DD2 2021

Het tweede evenement van het Nederlands Kampioenschap 2-takt karting werd verreden op het circuit de Landsard, gelegen te Eindhoven tegenover Eindhoven Airport.  

Vorig jaar vonden hier de enige wedstrijden plaats van het Nederlands Kampioenschap in verband met Corona en reed Bas ijzersterk, maar door penalties en materiaalpech kwam het helaas niet tot een overwinning. Kan hij deze keer wel de bovenste trede op het podium bemachtigen en zijn revanche van vorig jaar pakken ? 

De kwalificatie draait altijd om pieken op het juiste moment. Bij Bas kwam die piek net wat te vroeg,  al in de 1e ronde zette hij zijn snelste tijd neer met een 44.078, goed voor de vierde plaats. Het verschil tussen de nummer 1 en nummer 5 bedroeg minder dan 0,1 seconde! 

De pre finale was een spektakelstuk. Door onstuimig rijden van een aantal concurrenten schoof Bas in de eerste ronde op van de vierde naar de tweede plek. In ronde 3 nam Bas de leiding over van Luc Scheepers. Na een ronde of vijf begonnen de Kartrepublics van Luc Scheepers en Maxime Dirickx echt op stoom te komen. Na iets overijverig verdedigen werd Bas door Luc Scheepers gepasseerd. Dirickx kwam zelfs langs de buitenkant, maar niet voor lang, want na de chicane pakte Bas hem weer terug. Twee ronden later probeerde Dirickx het bij de hairpin, waar op het allerlaatste moment Bas probeerde uit te remmen. Beide coureurs vielen terug, de snelle dame Imke Arts profiteerde dit keer. Bas viel terug naar de zesde plaats. Dit was echter niet voor lang toen Arts en Dirickx een paar ronden later, in dezelfde bocht elkaar raakten en Bas beide weer kon passeren. De laatste ronden werd er niet meer ingehaald in de kopgroep, Bas kwam als vierde over de streep achter Luc Scheepers, Alexander Dzanibekeyan en Lars Kokke. Kokke kreeg echter een straf, waardoor Bas opschoof naar P3.

In de finale kwam Bas de eerste ronde als derde door. Ook in deze race zat de snelheid er in het begin van de wedstrijd goed in, in de tweede ronde passeerde hij Alexander Dzanibekyan en werd de jacht naar Luc Scheepers geopend. Helaas was de kartrepublic rijder net wat te snel, het gat werd in de eerste ronden iets kleiner, maar daarna liep Scheepers weer wat uit. De volgende keer moeten we zorgen dat het tempo er aan het einde van de race ook nog in zit. Bas finishte de race als tweede en omdat de finale doorslaggevend is voor het dagklassement, mocht Bas een tweede plaats ophalen.

Na twee evenementen staat Bas bovenaan in de tussenstand van het Nederlands Kampioenschap met slechts twee punten voorsprong op naaste concurrent Luc Scheepers. De volgende wedstrijden zijn op 10 en 11 juli op het kartcircuit van Spa Francorchamps, gelegen in het Formule 1 circuit.

Zwaar bevochten 3e plaats, eerste podium in de DD2 klasse !

03-05-2021 - Circuit Mariembourgh - Eerste NK DD2 2021

Harde strijd beloond met podium ! 

De eerste wedstrijd van zowel het Belgisch als Nederlands Kampioenschap karten is verreden op het prachtige Belgische circuit van Mariembourgh. Na een felle strijd in zowel de prefinale als de finale, kwam Bas in beide races als 3over de finish om zo zijn eerste podium van het jaar te scoren en als beste Nederlander te eindigen. Maar aan het begin van het weekend werd er zeker niet gedacht aan een podium.

Na een dramatisch verreden wedstrijd op Genk zaten we even in een dip. Hoe kan onze goede vorm van vorig jaar, zo omslaan. Na een test in Berghem waarbij we terug naar de basis van vorig jaar gingen, werd het gevoel al beter. Omdat we nooit eerder op Mariembourgh hadden gereden, besloten we om een week voor de wedstrijd voor het eerst daar te gaan trainen. Dat ging helaas niet vlekkeloos, want na een paar ronden kreeg Bas weer een technisch euvel aan zijn net gerepareerde motor. Dit keer was het een vastgelopen drijfstanglager. Gelukkig hadden we de reservemotor bij en konden we de test vervolgen.  

Onze ‘’eerste’’ motor werd opnieuw opgebouwd door de mannen van Kombikart en donderdag voor de wedstrijd begonnen we aan de eerste vrije trainingen. Na nog een laatste set up verandering voor de trainingen constateerden we dat er een afwijking zat in het nieuwe Redspeed chassis. We hadden gelukkig de reservekart bij, een oud frame van 2019, dus besloten we daarop verder te borduren. Daarmee was de testdag op donderdag eigenlijk verloren, dan maar veel kilometers maken op de vrijdag. Kunnen we vanaf nu dan ons geluk afdwingen na zoveel tegenslag ?

Op vrijdag waren er meer DD2 rijders aanwezig, dus konden we vergelijken waar we staan. De testen verliepen redelijk, op het eind van de dag besloten we om met nieuwe banden te gaan rijden en de tijd die ik kon rijden was redelijk goed. Maar een top 5 klassering, dat zou van het weekend heel moeilijk worden.

Op zaterdag werden de laatste vrije trainingen verreden, de laatste drie trainingssessies worden door de tijdwaarneming bijgehouden en de regel hiervoor is dat je banden moet laten inscannen. Deze hoef je niet bij de organisatie te kopen, maar je kunt ze vrij inbrengen. Ongeveer 90 % van het veld laat dan nieuwe banden inscannen, maar wij besloten om dat niet te doen. Wij bleven bij het ene setje. Er waren zelfs concurrenten die voor de vrije trainingen op maar liefst 4 setjes nieuwe banden reden!

De trainingen verliepen helaas niet vlekkeloos. Net als in Genk, kregen we te maken met lekke banden, zowel links achter als links voor. De oorzaak hadden we nu gevonden. De ventielen bleken de boosdoener. Andere ventielen gemonteerd en probleem opgelost. De laatste vrije training voor de kwalificatie verliep gelukkig probleemloos, maar meer dan een 12e tijd zat er niet in.

Eind van de middag begon de kwalificatie. Deze kwalificatie was maar vijf minuten, dus kunst was om bij het startsignaal direct de baan op te gaan, snel banden opwarmen, een gat creeren, of redelijke slipstream en direct vlammen. Ik had een goede slipstream op een concurrent waar ik gestaag naartoe reed en voor het eerst die dag reed ik een tijd van 54,792 seconde, ruim een halve seconde sneller dan in de vrije trainingen. Verbazingwekkend genoeg bleek deze tijd goed te zijn voor een gedeelde 3e plaats met de Duitser Fabian Bock, maar deze werd te licht bevonden na de kwalificatie en mocht de race 1 dus achteraan beginnen.

Pole position was voor de Fransman Nicolas Picot, die al de hele week ongenaakbaar was, tweede tijd was voor de Belg Tristan Foldesi. Mijn doel was om beste nederlander te worden, aangezien deze Fransman niet het hele kampioenschap mee zou doen.

De Races

Op zondag werd er een warm up sessie en twee races verreden. Aangezien ik in de warm up op oude banden reed, kwam ik niet verder dan een 12e tijd.

Race 1: In het kielzog van de Fransman Nicolas Picot, schoof ik meteen door naar de tweede plaats. Ik dacht als ik hier de hele race blijf zitten, ben ik zeer tevreden. Picot sloeg meteen een gat, ik had niet de snelheid om mee te gaan. Ondertussen moest ik de hele race zwaar verdedigen, omdat de trein van 6 karts achter mij een stuk sneller was. De Belg Foldesi probeerde mij einde start/finish rechte stuk in te halen, maar reed nogal slordig, waardoor hij een makkelijke prooi werd voor mij en de rest van de groep. Halverwege de race werd ik nog steeds op de hielen gezeten, ik maakte een klein foutje, waardoor de jonge Rotterdammer Daan Zopfi mij voorbij kon gaan. En Zopfi was snel, hij sloeg meteen een gaatje en ik had mijn handen vol aan de snelle dame achter mij, Imke Arts. Gelukkig voor mij slaagde ze er niet in om mij succesvol te passeren.

Met het ingaan van de laatste ronde wist ik dat de 3e plaats het hoogst haalbare was. Ik was dan ook redelijk tevreden met mijn derde plaats, maar de snelheid van de beide Birel karts van Zopfi en Arts baarde me zorgen voor de tweede race. Uitslag: 1 Picot 2. Zopfi 3. Bas

Race 2: De start van race 2 was identiek aan die van race 1, ik kon mooi meeschuiven met de Fransman Picot. Deze keer liep hij in het begin niet zo hard weg, maar net als in race 1 werd ik op de hielen gezeten door een concurrent, deze keer de jonge Belg Maxime Dirickx. In ronde 5 werd ik verrast door de inhaalactie van Dirickx. Ik probeerde direct bij hem aan te picken, zodat ik deze keer een slipstream had, maar helaas. Dirickx was heel erg rap, zo rap zelfs dat hij inliep op de koploper Picot. Rest mij dus met het hand en tand verdedigen van de derde plaats, met achter mij een hele trein van karts, aangevoerd door Daan Zopfi en Imke Arts. De Duitser Fabian Bock was ook naar voren gereden en was aan het aandringen. Vier ronden voor het einde werd de hele groep opgeduwd, waarschijnlijk uit frustratie, en schakelde Fabian Bock zichzelf uit door in de fout te gaan.

Hierdoor kreeg ik een klein gaatje naar mijn achtervolgers, maar helaas duurde dit maar heel even, want de groep achter mij was een klap sneller. De laatste ronde ging in en ik blokte overal alsof mijn leven ervan afhing. Eindelijk de finishvlag in zicht en een zwaar bevochte 3e plaats in the pocket!

De finale telde voor het dagklassement, dus dit betekende ook mijn eerste podium in de DD2 klasse.

Winnaar werd de Fransman Nicolas Picot en op de 2e plaats eindigde de Belg Maxime Dirickx.

Dit voelde erg goed, maar het is duidelijk dat we voor de komende wedstrijden wat snelheid moeten vinden. De volgende wedstrijd vindt plaats op een van mijn sterkere banen, circuit de Landsard te Veldhoven, op zondag 13 juni.

''Dit was het slechtste raceweekend uit mijn carriere''.

04-04-2021: Kartcircuit Genk, eerste BNL race DD2 klasse 2021.
afgang

Zo de eerste race van het kartseizoen 2021 zit erop, maar wat een weekend was dit. 
Voor het eerst sinds 2012 neem ik deel aan de BNL karting series op het grootste kartcircuit van de Benelux, het kartcircuit van Genk.
De BNL karting begon ooit als een Nederlands/Belgisch georiënteerde serie, maar is de laatste jaren uitgegroeid tot een internationale raceserie waar deelnemers van heel Europa naartoe komen. Voor dit weekend neemt de Italiaanse wereldtopper Davide Fore (5 x wereldkampioen) ook deel aan de DD2 klasse. De BNL kalender bestaat uit drie evenementen met racedagen op zowel zaterdag als zondag. Het eerste evenement was dus afgelopen paasweekend op Genk, en we waren gebrand op een goed resultaat.

Dus hoe verliepen de trainingen ?

 

Door de reisrestricties die het coronavirus met zich meebracht hadden we niet de mogelijkheid om ruim van tevoren te testen op Genk, dus besloten we om zowel donderdag als vrijdag als testdag te gebruiken voor de twee wedstrijddagen.
Het bleek dat we tijdens de testen al wat achter liepen op de rest van de 20 deelnemers, waarvan het merendeel al jarenlang de BNL karting series rijdt. Bovendien was het pas donderdag, er kon nog van alles gebeuren tijdens de races. De dag sloten we echter af met een lekke band, iets wat bij mij nog nooit is voorgekomen in mijn carrière.

Vrijdag was een dramatische testdag. Door het goede weer en het bovengemiddeld aantal deelnemers in de kleinere klassen (72 seniorrijders !) lag er een behoorlijk pak rubber op de baan. We kregen de kart maar niet afgesteld en kwamen steevast 1 seconde te kort op de kop van het veld. Wat ook niet meehielp was, dat naast het vele sleutelen voor de set up, we de ene tegenslag na de andere tegenslag hadden. Bij een training was er een bout gebroken van mijn achterbumper, wat de wegligging negatief beïnvloed, bij de training daarna weigerde mijn kart te starten door een kabelboombreuk en kwamen erachter dat we voor het gehele weekend te weinig brandstof bij hadden.

Kortom, eind van de dag hadden we de snelheid nog steeds niet gevonden en de hoop op een mogelijke top 5 klassering was drastisch verminderd.

Was zaterdag dan een goede dag ?

 

Zaterdagochtend de warming up sessie: we kwamen veel snelheid te kort en ik klokte een laatste tijd. Dat is de plek waar je absoluut niet wilt staan. Maar we hadden hoop, want voor de kwalificatie hadden we nieuwe banden van de organisatie, in plaats van oude banden van de vrijdag.
De kwalificatie was ok, het gevoel was nog niet goed, maar een 14e tijd van de 21 deelnemers was niet slecht vergeleken met de voorgaande trainingen. Als we deze lijn door konden trekken, zou het weleens een top 10 klassering kunnen worden in de races.

 

Race 1 op zaterdag: Drama. Bij het oprijden naar de startlijn schakelde ik van de 1e naar de 2e versnelling en KNAL ! Een grote plof en rammel in de motor, er was een gat in mijn versnellingsbak geslagen, de race was al over voor de eerste bocht. Dit betekende een andere motor overbouwen voor race 2, waar we minder dan een uur de tijd voor hadden. Dit was dus haasten, maar gelukkig waren we net op tijd klaar om op te stellen in het parc fermé.
Race 2 was een nog groter drama, al bij het uitrijden van de pits in de formatieronde viel mijn aandrijving weg. De oorzaak ? Een gebroken aanrijfmof, een aluminium bus die de achteras verbindt aan de motor. Deze was in tweeën gesplit, waardoor de as niet meer aan de motor geklemd werd en de kart dus niet meer vooruit ging. Bij elkaar dus geen enkele raceronde afgelegd.

Meer geluk op zondag, of.. ?

 

Bij elkaar heb ik dus geen meter geraced in de wedstrijden, maar het mooie van de BNL is, dat je het zondag opnieuw kan proberen. Dus snel vergeten deze dag, op naar zondag.
Zondag warm up: de snelheid was er weer niet, maar ik werd gehinderd door continu stotteren van de motor. Wat bleek? Voor het overschakelen van de 1e naar 2e versnelling zit een ontstekingsonderbreker gemonteerd om tijdelijk de ontsteking te onderbreken voor dit schakelmoment. Deze was afgebroken en dus werd mijn ontsteking willekeurig onderbreekt tijdens het rijden. Weer sleutelen dus.

Kwalificatie: geloof het of niet, maar in mijn tweede vliegende ronde kreeg ik een lekke band! Voor de tweede keer in een weekend. Ongeloofelijk. Dit resulteerde in een vroegtijdig einde en een laatste tijd. Maar net als de vorige keer, hadden we de band opnieuw opgepompt, in een bak water gedaan en geen lekkage te zien. Vreemd.

 

Race 1 & 2 kan ik snel samenvatten. Bij beide races als laatste gestart, in de eerste ronde redelijk het middenveld in gereden, maar de snelheid zat er absoluut niet in. Het voelde als strijden zonder wapen, ik voelde me een tennisser zonder racket. We waren het hele weekend de weg kwijt. Allebei de races heb ik wel gefinished, maar roemloos als laatste. Dit is de eerste (en hopelijk allerlaatste) keer dat ik puur op gebrek aan snelheid laatste wordt in de race, met de langzaamste rondetijd van het veld.

Jeetje wat was dit…. teleurstellend ?

 

Mijn god, wat was dit weekend slecht en zwaar teleurstellend in bijna ieder opzicht. Het enige positieve wat we eruit kunnen halen, is dat het vanaf nu niet slechter kan ! Heel snel vergeten en op naar de volgende wedstrijd, die gepland staat voor 2 mei op het circuit van Mariembourg in België. Deze race wordt het eerste evenement van het Nederlands Kampioenschap karting.

Nieuw Jaar, nieuwe livery voor Bas van Vlimmeren

01-02-2021: Nieuw seizoen, nieuwe kansen

Bas van Vlimmeren ready voor kartseizoen 2021 en klaar om de helm en handschoenen weer op te pakken.
De Steenbergse kartcoureur Bas van Vlimmeren is helemaal klaar voor het nieuwe kartseizoen van 2021. Vorig jaar had Bas de overstap gemaakt van de Rotax Max Senioren klasse naar de Rotax Max DD2 klasse. Dit is dé schakelklasse van Rotax, waarbij de motor is uitgevoerd met versnellingen. 

Het programma voor 2021 is een stuk voller dan vorig jaar. Naast het officiële Nederlands Kampioenschap karting komt Bas uit in het Benelux Kampioenschap karting, de zogenaamde BNL Karting Series. Geheel onbekend is Bas niet in deze serie, in de jaren 2009 en 2010 kwam hij ook uit in dit kampioenschap.
Aanstaand paasweekend (vrijdag, zaterdag en zondag) start het openingsevenement in het Belgische Genk. Het raceweekend bestaat uit drie dagen. Vrijdag de vrije trainingen, zaterdag een kwalificatie en twee races, en zondag een kwalificatie en twee races.
De vier races tellen mee voor het BNL Kampioenschap, welke bestaat uit 3 evenementen waarvan er twee worden verreden in het Belgische Genk en één in het Belgische Mariembourg. Aan dit prestigieuze kampioenschap doen kartcoureurs mee uit diverse Europese landen waaronder Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Polen en Letland. In totaal staan er 21 coureurs ingeschreven voor dit evenement, waaronder de Italiaanse vijf-voudig wereldkampioen karting David Fore.

De winnaar van dit kampioenschap wint het ticket naar het wereldkampioenschap karting, wat in december verreden wordt op het Sakhir kartcircuit in Bahrein, pal naast het Formule 1 Circuit. Dit is voor Bas uiteraard het doel, maar hij beseft dat met deze concurrentie het competitie niveau zeer hoog ligt. “De verschillen in dit veld zijn superklein, ik verwacht dat het hele veld zeker binnen een seconde van elkaar ligt. Maar dit is de reden dat ik de sport nog steeds zo leuk vind, in bijna geen andere vorm van motorsport heb je zo veel competitie.”, aldus Bas.

Alle races worden aangeboden via een livestream, wat kan worden bekeken via het facebook kanaal van Bas, of rechtstreeks via Youtube van het kanaal Camp Company GmbH.

2020: Leerjaar met een paar ups en veel downs.

05-12-2020: Terugblik raceseizoen 2020.


Het racejaar 2020 zit er op en wat was dit een jaar om snel te vergeten ! Vanaf december 2019 zijn we vol met de voorbereidingen bezig geweest voor dit jaar. Een nieuwe motor, nieuw chassis, nieuwe klasse, nieuwe tent, alles nieuw. De wintermaanden januari en februari uitvoerig getest om te wennen aan de DD2, bij iedere training boekten we veel progressie. Aan de voorbereiding kon het immers niet meer liggen dus in de week voor de wedstrijd stonden we helemaal stand by om voor het eerst sinds 2012 (!) weer een poging te wagen voor het officieel Nederlands Kampioenschap georganiseerd door Chrono Karting.

Maar toen kwam donderdagavond 12 maart 19:00 s’avond dé persconferentie van onze minister president Rutte. Nederland gaat in lockdown.
De kartsport ging in lockdown.

Dit was natuurlijk voor iedereen een enorme domper, voor alle mensen die massaal naar die eerste wedstrijd toe leefden. Maar goed, deze periode kwamen we wel te boven en halverwege de zomer was het dan ein-de-lijk zo ver. De eerste kartrace van 2020 kon verreden worden op circuit de Landsard, nabij Eindhoven Airport.

Het betrof zelfs een dubbel raceweekend met twee manches op zaterdag en zondag. De resultaten waren niet slecht, twee keer een 2e plaats en een keer een 4e, de grootste telleurstelling was dat we het jaar begonnen met een DQ met 0 punten. Zeer ongelukkig, maar met een DQ (diskwalificatie) achter je naam weet je eigenlijk al dat je het kampioenschap kan vergeten. Aan het eind van het jaar blijkt dan hoe pijnlijk zo’n DQ kan zijn.

Hoogtepunt van het jaar was toch zeker de inhaalrace waar ik van 16 naar 4 reed. Mooi voor het toen nog toegelaten publiek en voor de marshalls, waar ik zelfs een compliment van kreeg na afloop.

Tweede hoogtepunt was natuurlijk dat ik samen met wereldkampioen Bas Lammers kon strijden om de winst. Een van de allergrootste namen in de Nederlandse kartsport die zomaar aan de start verschijnt van een DD2 race. Helaas was Lammers voor mij te snel, maar om van iemand te verliezen die karting eet als ontbijt, lunch en avondeten en dat al bijna 20 jaar lang, is geen schande. Sommige mensen vinden het jammer dat een wereldtopper als Lammers mee rijdt met een nationale wedstrijd, omdat dit beneden zijn niveau zou zijn, maar ik denk dat het juist goed is voor de sport. Dit is een kans voor de nationale coureurs om zich te meten met de absolute wereldtop en al rij je achter hem, je kan er ontzettend veel van leren.

Tussendoor reed ik nog een kart4fun race mee om in mijn ritme te blijven. Na een jaar vol overwinningen en geen enkel technisch falen, bleek 2020 bepaald niet gelukkig want ook in de qualificatie van de kart4fun wedstrijd kreeg ik technische problemen aan mijn kabelboom waardoor ik als laatste mocht beginnen. Ook hier weer een mooie inhaalrace gereden en uiteindelijk nog op de 2e plaats algemeen geeindigd na een weekend vol chaotische races.

De laatste NK wedstrijd in Landsard was zeer ongelukkig. Op de baan eindigde ik als 1e en 3e, maar door straffen werd ik beide manches teruggezet naar een 5e plek.  Zeer frustrerend maar ook weer een leermoment dat er in deze klasse anders gereden wordt dan dat ik 10 jaar terug gewend was.

Ironisch genoeg kwam ik in de eindstand 52 punten te kort op de kampioen, precies de 52 punten die je krijgt voor een 2e plaats in een manche waar ik de DQ voor kreeg. En dat met startnummer 52. Hopelijk is het volgend jaar omgekeerd, dat ik dit niet tekort kom, maar dat het mijn voorsprong is! 😉


Mijn grootste concurrent is de KNAF - Raceverslag Chrono Karting Ronde 3 2020

11-10-2020: NK3 Chrono karting DD2 klasse 2020.

Op zondag 11 oktober 2020 was het weer tijd voor de derde ronde van het Nederlands kampioenschap karting. De weersvoorspelling waren zeer wisselvallig, maar gelukkig werden de kwalificatie en de races onder droge omstandigheden verreden. Zou het Bas dit keer lukken om beide manches te winnen.

De vrije trainingen op zaterdag verliepen goed, Bas had duidelijk de snelheid weer te pakken op het voor hem zo bekende circuit de Landsard nabij Eindhoven Airport. Dit keer zou de wereldkampioen Bas Lammers niet van de partij zijn, dus verwachtingen waren dat we vol voor de winst konden gaan.

Kwalificatie op een bijna droge baan.

De eerste vrije training op zondag was nog verreden op een grotendeels natte baan, waarbij de helft van het veld op regenbanden reed en de andere helft op slicks. Voorafgaand aan de kwalificatie begon de zon te schijnen en was de baan, op 2 bochten na, volledig droog. Iedereen ging op slicks naar buiten.
De kwalificatie verliep redelijk voor Bas. Uiteindelijk hadden we voor een iets te hoge bandenspanning gekozen en maakte Bas in zijn snelste ronde toch nog een foutje.
Het resultaat met een derde plek was toch goed.

Race 1: Winst, maar op de vingers getikt.  

Race 1 ging van start op een volledig droog maar bewolkt circuit de Landsard. De lichten gingen uit voor alle coureurs, maar helaas had ik een slechte start, waardoor ik terugviel tot de vierde plek. William van der Kaaij, rijdend op een Sodikart, pakte kopstart en sloeg meteen een gaatje. Poleman Jesse Spaans, uitkomend voor Montfoort Motorsport, had ook een mindere start en viel terug naar plaats drie. Dit duurde echter niet lang, want een ronde later verschalkte ik Jesse Spaans.
Net als in de vorige race trefte ik de snelle dame Imke Arts weer voor me. Hoewel ik nu duidelijk sneller was dan haar, liet ze me niet zomaar voorbij en verdedigde ze heel ferm, wat in het begin van een wedstrijd ongebruikelijk is, zeker wanneer je het gat naar de koploper dicht wil rijden. Na twee ronden achter haar lijnde ik mezelf op om een aanval te doen, maar op onfortuinlijke manier raakte we elkaar en schoot ze bij de bocht na het lange rechte stuk rechtdoor. Hierdoor pakte ik wel de tweede plaats van haar af, maar helaas was door het contact ook mijn klikbumper naar achteren geschoven. Dit resulteerde in een penalty, hierover straks meer.

Heel gestaag reed ik het gat naar kopman William van der Kaaij dicht. In ronde 9 passeerde ik William en kon ik een gaatje trekken. Tijdens de race kreeg ik van de wedstrijdleiding te zien dat ik 3 seconden penalty kreeg. Mijn gedachte was, als ik nu met 3 seconden voorsprong win, heb ik alsnog de winst in mijn zak.

Dat bleek moeilijker dan verwacht. Het ging licht miezeren aan het eind van de race en ik kon niet los komen van William van der Kaaij. Uiteindelijk was het gat minder dan een seconde op startfinish, en was ik op de baan als winnaar afgevlagd.

Maar toen ik de tijdenlijst na afloop zag, was mijn straf geen 3 seconden, maar een verbazingwekkende 8 SECONDEN ! De straf voor de klikbumper was namelijk 5 seconden en voor het contact met Imke Arts 3 seconden (onsportief rijgedrag). Dit betekende dat ik Race 2 als vijfde mocht aanvangen.

Race 2: De concurrentie is ook snel

De start van race twee was alles bij elkaar wel met een uur uitgesteld door twee rode vlag situaties bij de Junioren en Senioren klassen voor ons. Zou het dan toch nog gaan regenen? Gelukkig waren de weergoden ons weer goed gezind en bleef het droog.

De start was dit keer weer niet goed, maar deze keer kwam het door de voor mij startende Frits Wernsen, die slecht van zijn plek kwam. Bij het insturen van de eerste bocht, werden zowel Wernsen als ik buitenom gepasseerd door de snelle Alexander Dzanhibekyan. Deze kneep de bocht een beetje af, waardoor Frits Wernsen moest remmen en ik tegen Wernsen aan reed. Conclusie? Ja je raad het al, 3 seconden straf voor mij. Nu ik mijn onboard beelden heb terug gezien, vind ik deze straf eigenlijk onterecht. Het is de eerste bocht, iedereen zit dicht op elkaar en niemand deed in mijn ogen iets fout, maar goed de heren van de KNAF waren meedogenloos. De beelden van de wedstrijd vindt je in deze link  > > > https://www.youtube.com/watch?v=TndMcT3VLSw

In het beginstadium van de race bleek dat Dzanhibekyan, uitkomend voor Montfoort Motorsport de snelste man op de baan was. Gestart vanaf een zesde positie, lag hij na de eerste ronde al vierde en werd in de tweede ronde op sluwe wijze voorbij gelaten door teamgenoot Thierry de Jong (teamorders ?). Zijn opmars bleek niet te houden, want binnen no time had hij Imke Arts en William van der Kaaij te pakken. Mijn opmars duurde deze keer wat langer, om een of andere manier had ik in het begin moeite om het juiste tempo te rijden. Nadat ik eindelijk voorbij Thierry de Jong was, duurde het erg lang voordat ik het gat naar William van der Kaaij had dichtgereden. Nadat ik William eindelijk voorbij was, had ik het tempo wel goed te pakken en was ik de snelste man op de baan. Het gat naar Imke Arts reed ik zo dicht, maar ik moest ook opletten voor de man achter mij, Daan Zopfi, die opvallende snel was. De laatste ronde kwam ik net tekort om Imke Arts te passeren en finishte ik als derde.

Echter, door mijn straf van drie seconden voor het startincident werd ik wederom teruggezet naar de vijfde plaats.

Al met al redelijk tevreden met hoe de wedstrijden zijn verlopen, maar gefrustreerd hoe de wedstrijdleiding te werk is gegaan. Nu ik beelden heb teruggezien van de livestream viel me het op dat andere rijders ook op dubieuze wijze worden bestraft terwijl ze in mijn ogen niks verkeerd of gevaarlijks hebben gedaan. Het aantal straffen bij de Junioren en vooral de Senioren was abnormaal hoog, en gezien hoe de races zijn gegaan, betwijfel ik of de heren van de KNAF het altijd bij het juiste eind hebben.

 


Spektakel, chaos en strijd op circuit de Lansard - Raceverslag Kart4fun Ronde 1 2020

12-09-2020: Kart4fun Ronde 1 2020
Kart4Fun-43

Op zaterdag 12 september 2020 werd de eerste wedstrijd van het Kart4fun kampioenschap gereden op het circuit de Landsard, nabij Eindhoven Airport. De omstandigheden waren perfect, zonnetje, droog, 22 graden en een licht briesje. De opkomst voor de Rotax Max Senioren was met 27 rijders in totaal, behoorlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het beloofd dus een sterke strijd te worden. Zou ik mijn winning streak in deze serie voort kunnen zetten ?

Ongeveer een maand geleden was ik met het Nederlands Kampioenschap in de
DD2 klasse ook al actief op deze kartbaan.

Kwalificatie: Dramatisch resultaat.
De kwalificatie verliep helaas dramatisch. Bij het uitkomen van de pits
merkte ik al dat mijn motor inhield. Ik dacht eerst dat de choke nog open stond,
dit bleek niet zo te zijn. Naarmate de motor warmer werd, hield de motor
steeds meer in. Na nog 2 getimede ronden te hebben gereden kwam ik
vroegtijdig binnen. Resultaat: een 25e tijd. Het probleem bleek elektronisch van aard
te zijn. Voor de eerste wedstrijd hebben we zowel de kabelboom als accu gewisseld.
Laten we hopen dat we de rest van de dag geen technische malheur meer hebben.

Race 1: Inhaalrace volgens het boekje.
Plan voor race 1 was duidelijk, zo veel mogelijk mensen inhalen. Gelukkig startte ik aan de binnenkant, wat het inhalen voor de eerste ronde bevorderd. Na de eerste ronde had ik al 4 man ingehaald en dit tempo zette ik gestaag door. Ik zette al vroeg in de wedstrijd de snelste raceronde, ondanks dat ik bijna iedere ronde mensen inhaalde. In de laatste 3 ronden reed ik naar de kopgroep toe en kon ik nog net de nummer 6 inhalen. Ik finishte de eerste race als 5e, een opmars van 20 plaatsen.

Race 2: Een grote chaos
Race 2 startte ik als vijfde, weer aan de binnenkant, dus in theorie zou ik in de eerste ronde meteen als vierde door kunnen komen. Na de start lag ik direct 4e en bij het ingaan van de derde bocht, stootte ik meteen door naar plek 3. Dit was echter van korte duur, want achterin het veld gebeurde er een ongeluk, waardoor de rode vlag werd gezwaaid. De race werd voor zeker 15 minuten stilgelegd. Gelukkig was er niks ernstigs aan de hand, de betrokken rijders kwamen er zonder kleerscheuren vanaf.
Uiteindelijk begon ik de herstart weer vanaf plek 5. Ook deze keer lukte het om in de eerste ronde meteen door te stoten naar plek 3. Bij het ingaan van de tweede ronde had ik al een goede slipstream op de coureur voor me, Henk van de Riet, een oudgediende die in 1988 al eens Nederlands Kampioen karten werd. Ik poogde aan het eind van het lange rechte stuk een ultra late uitremactie. Ik haalde 2 karts tegelijk in en reed kortstondig op P1, maar ik remde zo laat en diep dat de motor uitviel. Tegen de tijd dat ik de motor opnieuw had opgestart, was ik teruggevallen naar de 7e plaats. Ik kon dus weer opnieuw beginnen met mijn opmars.

De volgende ronde pakte ik een voor een mijn voorgangers weer terug, totdat onze routinier Henk van de Riet in de wielen reed van kart nummer 5, Mike Egelie. Egelie kwam in het zand, en stak dwars over, recht op mijn kart af. Ik moest met vier wielen door het zand om hem ternauwernood te ontwijken. Phoe, ook weer overleefd !
Na deze escapade reed ik gestaag naar de kopgroep toe, totdat ik op de derde plaats lag en zicht had op de twee leiders van het veld.  Deze maal was het de kartnummer 9 van Timo Fruytier die voor me lag. Helaas raakte we elkaar in de derde bocht van het circuit, waardoor ik even momentum verloor en de oudgediende Henk van de Riet mij voorbij kon steken.
Dit was van korte duur, want een ronde later pakte ik Henk weer terug. Ik reed weer naar de kopgroep toe, maar net op dat moment, RODE VLAG ! Er was weer een erg ongeluk gebeurd en de race werd voor de tweede maal stilgelegd. De rijders die bij het ongeluk betrokken waren, kwamen er weer zonder kleerscheuren vanaf, zij het een gedeukt ego.

Omdat we meer dan 75 % van de raceafstand hebben verreden en het krappe tijdschema verder uitliep, werd door de wedstrijdleiding besloten om de race voortijdig te stoppen. De uitslag voor een race die met de rode vlag ten einde is gebracht, wordt altijd een volledige ronde teruggedraaid.
Dit betekende dus dat ik als 4e werd geklasseerd en de laatste race van de dag ook op deze positie mocht aanvangen.

Race 3: Na stevige toespraak, een mooie race laten zien.

Voor de start van de derde race werden alle Senior rijders bij elkaar geroepen door niemand minder dan Willem Jan de Loos, het manusje van alles / spreekbuis / Bernie Ecclestone van de Kart 4 fun.
Kort samengevat vond Willem Jan dat de tweede manche helemaal nergens op leek, we als een stel idioten reden en als we dat nog een keer zouden doen, hij vannacht niet meer kon slapen. Omdat we erg om de nachtrust van Willem Jan de Loos bekommerd zijn hebben we stilzwijgend besloten om ons deftig te gedragen.

De laatste race startte ik aan de buitenkant, en zoals altijd bij kartbaan de Landsard, moet je de eerste bocht bijna altijd opofferen voor diegene die aan de binnenkant start. In de eerste ronde viel ik terug achter vaste Kart4fun deelnemer, Rick van de Straat. Hij kon kort van zijn inhaalactie genieten, want een ronde later waren de posities weer omgedraaid. Gelukkig kwam deze keer iedereen heelhuids de eerste ronde door en werd er serieus goed geraced door alle deelnemers. Mijn opmars ging verder. In de volgende twee ronden haalde ik Timo Fruytier en Henk van de Riet in en vond ik mezelf terug op de tweede plaats.
De Belg Dries Smeulders, debutant bij Kart4fun, was de hele dag nog ongeslagen, en met twee manche overwinningen op zak was het bijna zeker dat hij het algemeen dagklassement op zijn naam zou schrijven. Maar ik nam geen genoegen met P2, ik moest en zou Dries passeren. Hij maakte het niet makkelijk voor me, zijn bocht opkomen rechte stuk was dermate goed dat ik steeds net tekort kwam om een inhaalactie door te drukken.
Dan is het een kwestie van kort erachter blijven en proberen de nummer 1 in een foutje te dwingen. Vier ronden voor het eind was het zover, zijn exit opkomen het lange rechte stuk was nu iets minder en vol overtuiging dook ik in het gat. Inhaalactie gelukt, nu nog vier ronden volhouden.

Ondanks hinder van een paar achterblijvers, waardoor het gat naar Dries angstvallig klein bleef, hield ik de koppositie vast en finishte ik de race als eerste.
De eerste raceoverwinning van dit jaar is op zak en het hele veld heeft zich de laatste manche keurig gedragen. Willem Jan de Loos blij, ik blij, iedereen blij. We kunnen allemaal weer lekker slapen na deze intensieve dag.

In het eindklassement ben ik als tweede algemeen geëindigd, wat na de dramatische kwalificatie toch een goed resultaat is.

Nieuwe Klasse, nieuwe tegenstanders, nieuwe regels - Raceverslag NK Chrono 1 & 2

17163712-ED08CC0EB5BD882B3085

Na maanden van uitstel door het coronavirus was het eindelijk zover in het weekend van 15 & 16 Augustus 2020. De eerste wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap karting waarin ik deel zal nemen in de Rotax Max DD2 klasse. De wedstrijden zullen plaatsvinden op het kartcircuit de Landsard, tegenover Eindhoven Airport. Voor mij een circuit waar ik graag kom en succesvol ben, vorig jaar wist ik daar alle manches te winnen voor het Kart4Fun kampioenschap en 10 jaar geleden won ik daar mijn laatste race voor het Nederlands Kampioenschap in de Senioren klasse 

Nieuw Hoofdstuk, nieuwe klasse  
In 2020 kom ik uit in de Rotax Max DD2 klasse, maar wat is het
verschil tussen de
Rotax Max DD2 en Rotax Max Senioren?  
Kort samengevat: een Senior is een automaat kart,
een DD2 heeft 2 versnellingen.
 
Het minimumgewicht van kart plus coureur is bij de
DD2 zwaarder, namelijk 175 kg.
 
Daarnaast heeft de DD2 een directe aandrijving, waarbij
de achteras dwars door de motor loopt.
 
Bij een senior is dit door middel van een ketting.  
Wat ook aangepast is, is het raceweekend. Normaal gesproken
hebben we alleen op zondag een wedstrijddag, maar door het
coronavirus heeft de organisatie hier twee wedstrijddagen
van gemaakt. Zaterdag 1 qualificatie en 2 races,
zondag 1 qualificatie en 2 races. 
  

Hoopvolle vrije trainingen 
Met de vrije trainingen op donderdag en vrijdag konden we onszelf voor het eerst meten met de concurrentie in de DD2 klasse. De snelheid zat er goed in en qua tempo was ik zeker een van de frontrunners. We hadden er goed vertrouwen in dat we serieus kans zouden maken op de overwinning voor zaterdag en zondag.  

Een concurrent van wereldformaat
Zaterdag hadden we nog één vrije training voorafgaand aan de kwalificatie. Helemaal uit het niets stond daar een concurrent die we het hele jaar met de trainingen nog niet hadden gezien. Nummer 15 op een
Sodi kart met een felgele helm. Zijn naam: Bas Lammers.  
Ingewijden in de kartwereld weten dat Bas Lammers een rijder van het hoogste niveau is. Doorgaans actief op mondiaal niveau met 6 versnelling schakelkarts, Bas Lammers heeft talloze internationale wedstrijden op zijn naam geschreven en is meervoudig Europees en Wereldkampioen.  
Het wordt een serieuze uitdaging om hem voor te blijven.   

De eerste kwalificatie van het jaar klokte ik een 2e tijd, achter Bas Lammers. Het was dus een eerste rij, voor beide Bas-sen!  Mijn doel voor de eerste race was om aan te pikken bij Lammers en proberen samen weg te rijden.  

Race 1: Nieuwe Regels 
De start van de 1e race op zaterdag verliep niet vlekkeloos. Ik liet een te groot gat vallen en de snelle dame Imke Arts, ging van een 4e naar een 2e plek. Ik kon achter haar als 3e aansluiten.  
Ik had zeker 7 ronden nodig om voorbij de Birel kart van Imke Arts te komen. Uiteindelijk passeerde ik haar en begon een gaatje te slaan.  Ongeveer op driekwart van de wedstrijd werd de materiaalvlag flauwtjes getoond op het rechte stuk. De volgende doorkomst werd deze vlag weer getoond, ditmaal iets duidelijker. Ik voelde meteen aan mijn kart of er iets aan was. Mijn startnummer werd ook niet getoond bij de vlag, wat gebruikelijk is, anders kan een rijder niet zien of de materiaalvlag voor hem geldt. De volgende doorkomst werd de vlag nogmaals getoond, weer niet met startnummer. Nu was ik serieus in de war, want waarom tonen ze geen startnummer ? Een ronde later kwam het slechte nieuws, de zwarte vlag werd getoond en deze was nu duidelijk voor mij. Ik reed de pits in en de telleurstelling was enorm. Ik was gediskwalificeerd voor de allereerste wedstrijd van het jaar. Pas toen zag ik pas dat er een bout was afgebroken van mijn achterbumper, de reden waarom de materiaalvlag getoond werd. Ik was boos en gefrustreerd, want ik was ervan overtuigd dat er geen startnummer werd getoond.  

Uiteindelijk ben ik in protest gegaan tegen deze beslissing van de wedstrijdleiding, maar helaas, de diskwalificatie was onvermijdelijk. Wat ik niet wist is dat mijn startnummer op een elektronisch bord werd getoond bij startfinish, maar dit bord stond zodanig ver van de baan af, en ook nog eens achter een bandenstapel, dat dit tijdens het rijden met deze snelheid echt niet zichtbaar was.  
Dus alles samengevat, mijn eerste race is een diskwalificatie, wat betekent 0 punten in plaats van de 52 waar ik op afkoerste voor een tweede plaats en achteraan starten in race 2.


Race 2: Inhaalrace

Race 2 begon ik als 16e en laatste op de grid. Mijn strategie was om de eerste ronde een beetje af te tasten en daarna vol in de aanval te gaan. Dit pakte goed uit, de eerste ronde bleef ik uit de problemen en daarna kon ik gestaag iedereen inhalen. Echter, mijn opmars werd gestaakt door de Sodi kart van Frits Wernsen met nummer 27. Hij remde erg laat en ik kwam steeds net tekort om hem voorbij te gaan. Ik deed na drie ronden een ietwat wanhopige poging bij het meest bochtige gedeelte van het circuit om hem te passeren, maar ook dat lukte niet. Geduld Bas! Na een rondje of 6 kwam ik hem eindelijk voorbij en kon ik weer verder met mijn opmars.  

Aan het eind van de wedstrijd was ik na leider Bas Lammers, die een riante voorsprong op de rest had, duidelijk de snelste van het veld. Ik zat in een flow en in mum van tijd reed ik het gat dicht naar de kopgroep die in gevecht was om de tweede plaats. Ik reed vijfde en opeens kwam daar het bord; Laatste Ronde. Nu al!? Ik wil er nog drie inhalen!  

Er is maar 1 plek waar je echt goed in kan halen op dit circuit en dat was meteen de volgende remzone. Ik wist dus dat dit alles of niets werd. De kopgroep verdedigde voor mij en ik remde op mijn allerlaatst aan de binnenkant van de baan, die vol met zand lag. Hoppa, twee man ingehaald, maar ik schoot helaas net te ver door en werd door Imke Arts terug ingehaald. Ik kwam uiteindelijk als vierde over de streep. Van 16 naar 4, op een baan waar je moeilijk kan inhalen. Toch was ik niet helemaal tevreden, want voor mijn gevoel had een 2e plaats erin gezeten. Maar goed, de kop is eraf, op naar zondag.  

Nieuwe Ronde, nieuwe kansen
De kwalificatie op zondag had dezelfde uitslag als op zaterdag, met beide
Bas-sen op de voorste rij, een 2e startplek voor mij. Het onderlinge verschil was 0,168 seconden, het gaat naar de derde man was bijna een halve seconde!  

Race 1: Steady naar plek 2
De start van de tweede race was goed, ik volgde Bas
Lammers  en behield mijn tweede plek. Na ronde 1 wist ik eigenlijk dat de race min of meer beslist was en ik moest maximaliseren op plek twee. Lammers had al een klein gaatje en had een moordend tempo, wat ik niet kon volgen. Niet iets om je voor te schamen, gezien zijn palmares. Uiteindelijk was het gat op de finish rond de 6 seconden.

Race 2: Moeizaam begin, maar gemaximaliseerd
Voor het begin van race twee hadden we de bandenspanning aangepast in de hoop om toch aan te kunnen pikken bij Bas Lammers.
 
De start ging erg goed, ik zat in zijn kielzog, maar hij hield het gat goed dicht, dus een aanval was helaas niet mogelijk. Maar ik kon hem meteen niet volgen, ik gleed alle kanten op en had geen tractie. Ik kwam onder druk van de derde man, Alexander Dzanibekeyan uitkomend voor Montfoort Motorsport met startnummer 63. Hij passeerde mij bij het ingaan van de tweede ronde en ik moest serieus aan de bak. Gelukkig kon ik hem de volgende ronde terugpakken aan het eind van het lange rechte stuk en kon de rest van de race redelijk onbedreigd naar P2 rijden.

De verandering in bandenspanning niet gewerkt, maar heb ik qua resultaat het maximale eruit gehaald wat erin zit. Uiteindelijk mag ik tevreden zijn met het resultaat wat ik behaald heb. Zondag heb ik gemaximaliseerd, zaterdag was een onfortuinlijke omstandigheid en een leuke inhaalrace.  

Door de diskwalificatie van de eerste race wordt het behalen van het kampioenschap een stuk moeilijker. 
De volgende wedstrijd staat gepland op het kartcircuit van
Kerpen in Duitsland op 26 en 27 september.

Content-website-over-ons-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1.jpg
Coronavirus legt kartwereld lam

Vanwege het coronavirus is de start van het kartseizoen verder opgeschoven. De eerste 2 wedstrijden van het officiele Nederlands Kampioenschap, georganiseerd door Chrono Karting, zijn afgelast. Het is tot nu toe nog onduidelijk of deze wedstrijden worden ingehaald en wanneer het seizoen officieel van start gaat.

Nieuwe klasse en kart voor 2020

In het seizoen 2020 komt Bas van Vlimmeren uit in de DD2 klasse met een OTK kart. De DD2 is de topklasse van de Rotax Max categorieën, hierin wordt gereden met een Rotax Max 125cc 2 takt met 36 PK en twee versnellingen, welke d.m.v. schakelflippers aan het stuur worden bediend. De overstap van het Zwitserse Swiss Hutless naar een OTK kart betekend dat Bas voor het eerst in 13 jaar tijd op een ander merk kart gaat rijden.

Hoe begin ik met karting ?

Karten is geen alledaagse sport en in Nederland zijn maar een paar kartbanen om deze sport te beoefenen. Lees hier hoe je kan beginnen met karting :